- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
16

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Forntiden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Någon fullkomligare utbildning ernådde, såsom
vi redan finna af det som hittills anförts, musiken
aldrig hos grekerna. Konstverksamheten hos detta
så spirituella och högt bildade folk hade sin rot i
den yttre åskådningen; den inåt vända riktningen, det
otillfredsställda sträfvandet efter det oändliga, detta
allt slumrade ännu i forntiden och skulle först vakna
i medeltiden, såsom ett karakteriserande
hufvudele-ment i den kristligt-romantiska konsten. Derfore
ernådde ock deras plastik fullkomligheten, och hela deras
poesi vände sig äfven åt denna sida; tanka och
känsla blef hos dem genast en bestämd, inom sig
afslu-tad föreställning, en bild. Men känslans mystiska
konst, musiken, kunde aldrig blifva ett sjelfständigt
lefvande element i den grekiska konstens
marmor-verld. Den blef mera blott en tjenande konst, en
illustration till de öfrigä konsterna.

Detta bekräftas äfven af de beskrifningar på
tonkonstens utöfning, som från forntiden öfvergått till
oss; ty vid beskrifriingar Stadnar den kännedom vi’
derom ega. Men om än musikens inre väsende var
doldt för grekerna, om den än bland de öfriga
konsterna måste nöja sig med en underordnad plats, så
hindrade detta likväl icke tonkonstens anlitande vid
mångfaldiga tillfällen: den utöfvades förnämligast vid
tempeltjensten, vid de offentliga skådespelen, vid de
stora täflingarne och vid glada samqväm.

Såsom hos alla folkslag, utvecklade sig äfven
hos grekerna musiken först ur visans form. De
vistoner, som vunnit det allmännaste tycket och blifvit
mest populära, antogos såsom stående melodier till
den poesi, som författades till ofvannämde tillfällen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free