- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
29

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Medeltiden - Hucbald

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kyrkligt bruk reglera melodien, dels att uppsöka ett
lämpligt sätt att fasthålla och bevara dessa melodier,
d. v. s. att uppfinna en användbar tonskrift. Sedan
gingo 3 sekler förbi, utan något märkbart
framskridande, men väl under faror, att det genom
Gregorius vunna framsteget och till och med hans
melodier kunde gå förlorade, emedan de andliga visade
lika mycken obenägenhet for förbättringar, som
benägenhet att återgå till det gamla grekiska systemet.

Nu var emellertid en tidpunkt kommen, dä
efter uppfinnandet af en nödtorftig tonskrift, ett nytt
behof oafvisligen gjorde sig gällande. Harmoniens
ande, som så länge slumrat bland tonerna, började
försöka sina första vingslag. Med denna tidpunkt
böljar en ny epok i musikens historia.

Det första försöket till uppställandet af en
harmoni, eller en framställning af flera olika samtidigt
ljudande toner, finner man i en af Hucbaldus
efterlemnad skrift. Bucbald var en lärd munk från
Flandern, som efter ett långt, under trägen forskning i
musikens teori tillbragt lif, dog i hög ålder år
930. Tyvärr tog han det grekiska systemet till
utgångspunkt för sin teori. Grekerna kände, såsom man
vet, endast den enstämmiga sången och dess
beledsagande genom oktaven, stundom möjligen genom en
tillagd qvart eller qvint Terzen och sexten, som
utgöra hufvudbeståndsdelar af våra konsonerande
ackorder, ansågo de, till följd af sin matematiska
klanglära, för dissonanser. Afven Hucbald följde
en-faldeligen dessa grundsatser. Sin sammanställning
af stämmor kallade han Diaphoni eller Organum,
hvilken sednare benämning länge bibehöll sig. Så-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free