- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
77

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Operans första män

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tonsättare. Italiens folk omfattade med utomordentlig
värma denna nyskapade konst, som för fantasien, för
sinnena lofvade så mycket, och efter nämde tid (1637)
tillvexte operateatrame med en förvånande hastighet.

Emellertid framskred sjelfva musiken endast
långsamt, synnerligast då både denna och poesien måste
underordna sig dekorationsmålarens och maschinistens
effektberäkningar. Blott småningom utvecklade, sig
det ariöst-melodiska elementet till sjelfständighet, till
friskhet och lif, blott småningom vunno formerna
mångfald, genom att bestämdare skilja sig från
hvarandra. Hufvudorsaken till denna långsamhet bestod
emellertid hufvudsakligen deruti, att de första
försöken utgingo från män, som egde en mera
dilettantisk, än grundlig musikalisk bildning; ty de
vetenskapliga tonsättarne blickade i böljan endast med
likgiltigt förakt på dessa nyheter. Först när det
allmänna deltagandet ej längre lät sakens betydelse
misskännas, begynte den egentliga konstens män
antaga sig densamma, och dermed började ock dess
förädling och högre lyftning. Deijemte började ock
de nyvunna formerna göra sig gällande inom det
kyrkliga området, och den vexelverkan, som häraf
blef en följd, var å ömse sidor af de största fördelar.

I detta hänseende nämnas isynnerhet tvenne män,
hvilka, utan att hafva skrifvit någon enda opera,
likväl på ofvannämde sätt kraftigare befrämjade denna
konstgren, än mången, som uteslutande egnat sig åt
densamma. Ludovico Viadana, domkapellmästare i
Mantua, uppfann de s. k. kyrkokonserterna, en
kompositionsart, hvari en eller flera sångstämmor utförde
cantilenor eller melodiska satser, samt i sammanhang

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0089.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free