Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Scarlatti och hans skola
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
fulländning i formerna, som en s& omfattande sfer
erfordrar. Ånnu visar sig denna långa följd af
recitativer och arier, som endast då och då afbrytas af
en liten kör. Större ensembler och isynnerhet
finalerna saknades ännu. Det är i de enskilda
partierna, som man finner stor musikalisk skönhet
Instrumentalmusiken befann sig ännu på en temligen låg
ståndpunkt, ehuru strängqvartetten redan böljat
förstärkas genom oboer och valdhorn, stundom ock
genom flöjter, fagotter och trompeter; men dessa
instrumenter uppträdde icke sjelfständigt, utan blott till
förstärkning och fördubbling.
Operans förnämsta effekter hade förut, såsom
redan nämnts, berott af maschinväsendet,
dekorationerna och andra bisaker. Maschinisten var den
förste herrskaren i operans verld, dernäst följde
balleti-stema och sångame, poeten derefter och slutligen
tonsättaren.[1] Poesien måste framför allt hålla sig
till mythen, emedan denna minst närmade sig till
det menskliga och naturliga samt medgaf mesta
ståten. De oerhörda kostnader som detta medförde,
hade hittills bestridts af hofven; men då nu äfven
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>