- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
91

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Virtuosväsendet i Italien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


En ännu märkvärdigare personlighet satte nu
veriden i förvåning: det var Giuseppe Tartini,
Italiens förste violinvirtuos på sin tid, född i Istrien 1692,
död 1770. Hans öden äro lika besynnerliga som
hans talent var beundransvärd. Han var först juris
studiosus, derpå fäktmästare och såsom sådan
invecklad i ständiga dueller med studenterna i Padua;
slutligen vann musiken öfverhanden, I hemlighet
förmälde han sig med en ung dam af förnäm hörd,
i hvilken han förälskat sig, och följden häraf var
förföljelser, hvilka tvungo honom att lemna sin maka
i sticket och fly från Padua, förklädd som pilgrim.
Länge kringirrade han, till dess han upptogs och
doldes i minoriterklostret i’ Assisi, hvars klockare var
beslägtad med honom. Här fortsatte han sina
musikaliska studier, och här uppstod ock hans bekanta
Sonate du Diable. Det förtäljes nemligen att Satan
besökte honom i drömmen, hånande hans violinspel,
och derefter tog violinen, hvarpå han spelade
hvarjehanda svårigheter, dem Tartini ej förmådde göra efter,
synnerligast en drill, förenad med en sjelfständigt
behandlad stämftia — något som på den tiden ännu icke
plägade förekomma. Vid uppvaknandet gaf sig Tartini
ingen ro, förrän han gjort sig till mästare af det
sataniska konststycket, det han ock upptog i den
ifrågavarande sonaten, med hvars utarbetande han var sysselsatt.

En gång, då han spelade i kyrkan, upplyfte en
häftig vindstöt den förlåt, bakom hvilken han
spelade; han igenkändes af en närvarande Paduanare,
hvilken berättade honom, att hans makas familj numera
vore försonad, hvarföre han kunde återvända. Tartini
återgick nu till verlden, och blef snart genom sin stora

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free