Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Virtuosväsendet i Italien - Venetianska skolan; dess sista stora mästare i den kyrkliga stilen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
en del förtjena de det ock. De verk som han kallar
“sonater", äro det emellertid blott till namnet, ej till
formen; de utgöras också blott af en enda sats. Flera,
af dem skola i alla tider behålla sitt värde.
Organisterna, hvilka alltid uppträdt såsom
representanter af den strängare stilen, räknade äfven i
denna tidrymd betydande konstnärer i sina leder.
Bland dem märkes förnämligast den berömde
Fre-scobaldi, till hvilken äfven utländska organister
be-gåfvo sig, för att fullända sina studier. Denna gren
af virtuositeten vårdades dess mera, som fugastilen
yid denna tid erhöll sin egentliga fulländning.
Venetianska skolan; dess sista stora mästare i den
kyrkliga stilen. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>