- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
102

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Lully - Ursprunget till Opéra comique

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Den stora franska heroiska operan (Académie
royale de Musique)
hade genom Lully ej blott blifvit
grundad, utan ock erhållit sin bestämda nationella
karakter, sina utpreglade drag. Den rörde sig nästan
blott inom det allvarsamma, patetiska området; dess
ämnen hemtades merendels från antiken. Den
värdighet i stilen, som härtill erfordrades, erhölls genom
en patetisk och högtidlig, ehuru stundom något stel
och studerad deklamation. Denna, i förening med en
större harmonisk mångfald, gaf sången en högre
lyftning, i motsats till den italienska operans mera
flytande och okonstlade, samt harmoniskt enklare
melodier, Italienarne uppoffrade dock ofta textens innehåll
för att ej beröfva musiken något behag, då deremot
den franska musiken gjort sig textordens stränga
följande till en oeftergiflig hufvudgrundsats. Häraf
hände, att den italienska operan företrädesvis utmärkte
sig genom melodiskt behag, den Btora franska
deremot genom deklamatoriska effekter, retorisk pomp.
Uti körerna och dansnumren deremot nedlade den
strängare musikaliska diktionen sin spira, och här
anbragte redan Lully stundom omtyckta sång- och
dansmelodier, dem han antingen hemtade ur
folklif-vet eller ock lånade från sina egna äldre arbeten.
Denna karaktersskillnad mellan de båda
nationalope-roma fortfor länge, gaf anledning till många strider,
och har ännu ej alldeles upphört.

*


Ursprunget till Opéra comique.


Innan vi betrakta Lullys efterföljare och den
heroiska operans vidare utveckling, vilja vi kasta en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free