- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
104

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Ursprunget till Opéra comique - Tyskland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

mun, likaledes började antaga konstnärliga former;
man valde italienska sångspel till förebild, och i
medlet af 1700-talet se vi redan den komiska operan
utbildad. Vi återkomma framdeles till detta ämne.

*


Tyskland.


1 afseende på det inflytelserika fenomen, som
förnämligast uti Italien utmärker 1600-talets böljan,
nemligen operan, utvecklade Tyskland, till följd af
de politiska skakningame, länge ringa verksamhet.
I det föregående omtalades flyktigt en mästare från
nämde tid, Heinrich Schtitz, såsom upphofsman till
försöken att till Tyskland försätta den italienska operan.
Han var född 1585 i Voigtlandet, ocb begaf sig 1609
till Giovanni Gabrieli i Venedig, en af venetianska
skolans berömdaste mästare, för att bos bonom
studera den bögre kompositionen. Ar 1613 kallades
ban till kapellmästareposten bos kurfursten af
Saeh-sen. I Dresden utvecklade Schtitz nu en omfattande
verksamhet, inkallade italienska instrumentister,
om-besöijde goda italienska instrumenter, sände infödde
konstelever till Italien ocb inrättade kapellet efter
italienskt mönster. Men trettioåra krigets utbrott
medförde för Sacbsen en svår tid, som nödgade Schtitz
att begifva sig till Köpenhamn, ocb först på
1640-talet kunde han i Dresden återböija sin verksamhet.
Schtitz dog år 1672.

Denne konstnär är vigtig såsom den
verksammaste förmedlare af den italienska musiken i
Tyskland. De italienska konserter, som han uppförde i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free