Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Den andliga musiken i Tyskland efter Bach och Händel - Italienska Operan i Tyskland
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Äfven Hasse, ehuru mest omtalt såsom dramatisk
tonsättare* skref många förträffliga och melodisköna
kyrkstycken, bland hvilka må nämnas hans berömda
Miserere för 2 sopraner och 2 altar, som i Venedig
ännu årligen plägar uppföras på långfredagen. Ett
likaledes ryktbart verk är hans Requiem, skrifvet för
August UI exequier, hvilket på nämde konungs
dödsdag ännu årligen uppföres på ett lysande sätt i
Dresden, och hvaraf ingen afskrift tillåtes. Vi
återkomma framdeles till denne inflytelserike mästare.
Såsom smakfull kyrkokomponist i Grauns genre
utmärkte sig äfven Joh. Heinrich Rolle, f. 1718, d.
1785 som director musices i Magdeburg. Mest
kända äro hans årgångar kyrkmusik, hans
passionskantater och oratorier; bland dessa förnämligast hans
Tod Ahels, som öfverlefvat honom. — Till denna
skola höra äfven Fasch, Berlinska sångakademiens
utmärkte stiftare, samt den förträfflige C. G.
Naumann, lika solid harmoniker, som smakfull melodist.
Naumanns berömdaste kyrksaker äro hans Vater
unser och hans kantat I Pellegrini. Äfven till denne
mästare skola vi framdeles återkomma.
Italienska Operan i Tyskland. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>