- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
125

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Italienska Operan i Tyskland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

uttryck, men alltid förenad med klarhet och enkelhet.
Derjemte eger deras tekniska organism en
fulländning, som i vår tid ej alltid står att finna: man
måste beundra den klarhet, hyarmed temat är utveckladt,
den sannt arkitektoniska harmoni, hvari perioderna
äro sammanfogade och grupperade. Härvid
understöddes han på det lyckligaste af Metastasios
melodiska verser; sina flesta operor komponerade han
nemligen till texter af denne berömde poet. Hans
sopranarier röra sig merendels inom röstens
vackraste mellanregion; de äro så väl beräknade på rösten,
på utvecklandet af en naturlig, frisk ton, att de
aldrig trötta organet; och detta förklarar möjligheten
att den tidens sångare ända till höga ålderdomen
kunde bibehålla stämmans friskhet och styrka.

Det var för Hasse en omätlig fördel, att för sina
arier erhålla en tolkarinna, sådan som Faustina. De
äro ock alla beräknade, ej blott för hennes röst, men
ock för hennes sångsätt Han gaf aldrig uttrycket
i sina kompositioner dess fulla vidd, utan derigenom,
att han endast framställde situationens konturer,
lemnade han rum för sångerskan, att i full styrka
utveckla sin egen snillrika uppfattningsförmåga.- De
samtida kunna ej nog prisa Faustinas underbara
förmåga att inlägga dramatisk motivering och nyans,
att ur sig sjelf skapa ett lefvande uttryck, utan
att någonsin vidröra gränsen af sina hjelpmedel,
utan att t. ex. söka stegra omfånget af sin
mezzosopran, eller någonsin angifva en ton, på hvilken hon
ej var fullt säker: en metod, som i våra dagar ofta
borde tagas till mönster.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free