- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
131

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Tyska Nationaloperan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Tyska Nationaloperan.


Sedan den italienska hofoperan i Tyskland, som
så långe verkat undertryckande på lyska
operamusi-ken, förnämligast genom det sjuåra krigets
efterverkningar förlorat mycket af sin glans och sitt
inflytande, började den tyska nationaloperan småningom
utveckla sig. I motsats till den italienska
hjelteope-ran med sin storartade pomp, var det den populära
komedien med inblandade enkla och lättfattliga
visor, Som i första rummet försöktes och vann den
allmännaste anklang. Skalden Weisse i Leipzig hade
nemligen i Paris uppfattat den komiska operettens
idé och insett, huru lifligt denna genre, skickligt
lokaliserad, borde anslå hans landsmän. Vid sin
återkomst till Leipzig förenade han sig med komponisten
Johann Adam Hiller, kantor vid Thomasskolan, för att
i Tyskland naturalisera denna genre. Båda dessa
män voro sitt företag fullkomligt vuxne; båda hade
sin styrka i den harmlöst glada, naiva och
naturfriska stilen, och försöket lyckades på bästa sätt;
hvarje år bringade de med lika bifall en ny operett
på scenen. Deras första operett var die verwandelten
Weiber
(1764), hvarpå följde Lattchen am Hofe, m. fl.
Flera af melodierna blefvo folkvisor och lefva ännu
på folkets läppar. Men framför allt var det die Jagd,
som med sina enkla och hjertliga melodier, sin lika
enkla och trefliga handling blef allmänhetens
förklarade älsklingsstycke. Den allmänna smaken egde ej
mycken lyftning, men dess mera kärnfriskhet. “Die
Jagd“ har nyligen åter på försök upptagits på
scenen, och oaktadt sin ålder hörts med odeladt nöje.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free