- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
135

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Den franska stora Operan, forts. Rameau

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tillvaro. Hans efterföljare höllo sig strängt till hans
mönster, men utvecklade blott sällan någon talent
öfver medelmåttan, intilldess Rameaus uppträdande
framkallade friskare lifsyttringar. Dessförinnan må
nämnas en betydande tilldragelse inom
instrumental-veriden, nemligen kontrabasens införande i operans
orkester. Monteclair var den förste, som (1700) i
orkestern använde detta instrument, förutan hvilket en
orkester, i nyare tider ej vore länkbar. Förut
utfördes baspartierna af djupa altvioler, instrumenter utan
styrka och ton, hvilka på långt när icke förmådde
gifva harmonien det behöfliga stödet.

Rameau, lika berömd som teoretiker och
tonsättare, var efter Lully den franska operans förnämsta
prydnad och åtnjöt ett betydligt anseende.

Han var född 1683 och utmärkte sig i böljan
såsom orgelvirtuos, i hvilken egenskap han erhöll
domorganistplatsen i Clermont. Men då han, för att
i Paris kunna studera kompositionen, begärde sitt
afsked, vägrades honom detta, hvarföre han med afsigt
spelade så illa, att man förlorade lusten att längre
qvarhålla honom. Men under den tid som ännu
återstod för hans tjenstgöring i Clermont, spelade han
med ett sådant uppbjudande af hela sin förmåga, att
domkapitlet såväl som församlingen på det
enträgnaste bad honom återlemna afskedsdekretet. Detta
afslog han dock i de mest bitande ordalag. Detta drag
må vara tillräckligt att karakterisera arten af hans
lynne. Sedan han genom teoretiska skrifter väckt en
betydande uppmärksamhet, begaf han sig till Italien,
der Leos och Durantes skola blomstrade, för att
bilda sig för den dramatiska kompositionen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free