- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
148

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Tyskland. Mozart

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Davidde penitente, ett tillfållighetsverk, hvarvid han
äfven begagnade äldre arbeten, afslutade sina sex
första violinqvartetter (tillegnade Haydn), skref för
hofvet i Schönbrunn det lilla sångspelet der
Schauspieldirektor
, och 1786 för italienska operan i Wien
Le Nozze di Figaro. Men här hade han gifvit sig
i sina fienders händer: öfverkapellmästaren Salieri
protegerade en viss Martini, som skref lättfattlig, men
ock alltför ytlig musik, och ställdes emot Mozart.
Martinis opera Una cosa rara gjorde lycka, men
Figaro föll. Denna musik var för wienarnes dåvarande
smak alltför allvarsam och lärd; men ännu mera
afgörande var den omständigheten, att man vid
första representationen förfuskade de båda första
akterna. Mozart skyndade efter andra akten till kejsaren,
för att anropa hans skydd, och denne, sjelf uppbragt
öfver det som föregick, lät gifva de skyldiga en
skai-p tillrättavisning, som åtminstone verkade att de
sista akterna gingo bättre. Men det skedda kunde
ej göras oskedt, och operan mottogs med köld. Det
var i Prag, kort derefter, som Figaro hördes med
en obeskriflig entusiasm, och här gafs operan nästan
oafbrutet under en hel vinter. Detta oförmodade
varma erkännande, som Mozart fann hos Prags
invånare, rörde honom mycket och föranlät honom
att gifva dem ett storartadt prof på sin erkänsla.
„Mina Pragare förstå mig,“ sade han, „och derföre
vill jag serskildt för dem skrifva en opera.“
Impresarion Bondini, som med en liten, men utvald itali-
ensk trupp spelade i Prag, tog honom på ordet, och
för detta sällskap skref han Don Giovanni. Denna
opera (hvartill da Ponte, äfvensom till Figaro och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free