- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
157

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Den moderna Instrumentalmusiken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bragt till sin höjdpunkt. Efter sistnämde mästare
har instrumentalmusiken ej gjort något egentligt vi-
dare framsteg.

Sonaten föregicks och föranleddes närmast af
Suiten, en musikart, som i slutet af 1600- och i för-
sta hälften af 1700:talet flitigt bearbetades. Suiten ut-
gjorde en följd af smärre tonstycken, mest i dans-
form, samt bestod vanligtvis af ett förspel, Alleman-
de, Pavana, Courante, Gigue, Passacaille, Gavott,
Menuett och’ Chaconne. I Frankrike kallades den
sonat, ehuru den ej motsvarade hvad som nu förstås
under denna benämning. Suiten var för sin tid af
mycken betydelse, emedan den utgjorde den enda
formen för klavermusiken. Den bibehöll sig ock öf-
ver 100 år. De berömdaste suiter, dels för klaver,
dels för orkester, voro de af Seb. Bach och Händel.

Dessutom hade redan omkring år 1700 ett svagt
försök i sonatväg gjorts genom ett verk benämndt:
“Bibliska historier med uttydning i sonatform.“ En
af dessa historier skildrar musikaliskt i tre afdelnin-
gar “Den af David förmedelst musiken kurerade
Saul.“ Man inser lätt att detta endast var puerila
försök.

Nu uppträdde Carl Philip Emanud Back, Seba-
stians andre son, född i Weimar 1714. Fadren hade
ej ämnat honom till tonkonstnär af facket, utan till
vetenskapsman. Han gaf honom en musikalisk upp-
fostran, sådan han ansåg den lämpligast för en di-
lettant, nemligen efter Bachs sinne. Jemte en all-
varlig teoretisk bildning lät han honom sålunda me-
ra egna sig åt klaveret än åt orgeln, och öfvade ho-
nom hufvudsakligen i konsten att fantisera på först-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free