- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
178

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Frankrike. Komiska operan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

(les deux Joumées), 1801. Detta mästerverk är att
räkna bland den dramatiska musikens yppersta pro-
dukter; den förenar den skönaste melodi med Har-
monisk rikedom samt förträfflig skildring af karak-
terer och situationer. Derefter följde ”Anacreon,”
”Faniska,” (för Wien 1806) och ”Abencerragerna”
(1813). Med undantag af ”Vattendragaren” bära dessa
verk stämpeln af djup lidelse, storartadt allvar, min-
dre af smidighet och lätt behag. Cherubini hade, med
fullt förnekande af den italienska stilen, vändt sig
till den tysk-franska.

Under Napoleons regering erhöll han aldrig nå-
gon kapellmästarepost Napoleon, stor beundrare af
den italienska musiken, hade nemligen, redan som
förste konsul, ofta anmärkningar att göra vid Che-
rubinis musik; denne, ledsen härpå, svarade honom
en gång, oaktadt sin vanliga anspråkslöshet: ”gene-
ral, vinn ni edra bataljer, och låt mig sköta mitt
yrke, ty deraf förstår ni ändå ingenting.” Detta
svar kunde Napoleon aldrig förlåta honom. Men se-
dan Bourbonerna återvändt, utnämndes Cherubini till
konglig kapellmästare, och detta gaf hans verksam-
het en ny riktning, i det han nu erhöll tillfälle att
använda sin öfverlägsna talent för den andliga kom-
positionen. Från denna tid härröra dessa ypperliga
messor och psalmer, hvilka lika mycket som hans
operor bidragit till den ära, som är fästad vid hans
namn, och gjort honom till den nyare tidens förste
kyrkokomponist. Berömdast är den stora sorgmessan
(Requiem), hvilken ej eger den rörande melodiska skön-
het som Mozarts, men är hållen i en högtidligare

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0190.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free