- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
192

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Tyskland. Beethoven

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Till den första arten kan man bland symfoni-
erna isynnerhet räkna den i D (N:o 2): frisk, eldig, rik
p&. originelt öfverraskande vändningar: ett beskåd-
ligt lugn uttalar sig i Larghettosatsens herrliga me-
lodier. Den i B (N:o 4) är hållen i ungefär samma
anda, dock, likasom den i F (N:o 8) af något mil-
dare karakter; endast i finalerna lemnar B. sin hu-
mor fria tyglar. Septetten, pianoqvintetten, de sex
första qvartetterna m. m. äro redan förut nämnda.
Många af sonaterna och flera qvartetter höra äfven hit;
serskildt bör här ihågkommas den utomordentligt
lifliga och glänsande B-dur-trion (Op. 97).

De humoristiska verken och satserna äro mång-
taliga ; humorn utgör ett af Beethovens mest egen-
domliga och intressanta drag. Den är stundom
vildt-romantiskt, ofta nyckfull och fantastisk, ej säl-
lan upprymd och godlynt; men alltid hvilar den på
en grund af djup känsla och fantasi, som skiljer den
från Haydns mera naiva och lekande humor. Bland
symfonierna är den i A-dur (med undantag af An-
dantet) mest humoristisk; tonen i allegrot och scherzot
är mera fin och liflig; uti finalet deremot lössläpper han
alla skämtets andar, vidrörande det genialt-burleskas
gläns. Bland ensemblerna och sonaterna må nämnas
trion i D (med undantag af Largot), sonaterna i G
(op. 29 eller 31), Es (samma opus), F (op. 10) m. fl.
Eljest utgöra, såsom förut nämdts, scherzot och finalet
hufvudformema för B:s humor; här är det ock, som
han utvecklar sin rytmiska konst i dess högsta styrka.

De kontemplativa och beskrifvande kompositio-
nerna utgöra uttrycket af ett upphöjdare själs- eller
naturlif, som i full klarhet upptager och poetiskt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free