- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
234

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Nyare tidens kyrkomusik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

intagande melodi, som utvecklade sig inom operamu-
siken, voro alltför vigtiga elementer, för att icke äf-
ven bana sig en väg till den kyrkliga konsten. Den-
na förlorade derigenom mycket af sin fordna sträng-
het, och om man än i Rom troget fortfor med upp-
förandet af Palestrina och Allegri, så upphörde man
dock alltmera att välja dessa gamla mästare till mön-
ster. Det mera lifliga och omvexlande uttrycket hin-
drade dock ej att man länge vidhöll en viss värdig-
het i tonen, en klassicitet i stilen, som räddade en
stor del af förra seklets kyrkmusik från den glöm-
ska, åt hvilken så många af samma författares dra-
matiska verk hemfallit. Man var nemligen i den
kyrkliga. kompositionen mindre än i den dramatiska
beroende af tyckena hos publiken, som af den senare
merendels endast väntar nöje, men af den förra
lyftning.

Det är utan tvifvel, att den riktning, som inom
den filosofiska forskningen i förra seklet gjorde sig
gällande, Voltaires och Rousseaus skrifter, encyclo-
pedismen i Frankrike och rationalismen i Tyskland,
i förening med naturvetenskapernas framsteg och
vexande hyllning utöfvade ett starkt inflytande ej
blott på de religiösa åsigterna i allmänhet, utan äf-
ven på den kyrkliga musiken. Denna yttring af tids-
andan skedde dock säkert hos mången tonsättare
omedvetet, och visade sig, ännu åtminstone, mindre
i det religiösa sinnets, än den kyrkliga stilens för-
fall. Man saknar sålunda t. ex. hos J. Haydns
naiva och nästan glada messor (om hvilka förut ta-
lats) visserligen ej det förra, men väl den sednare,
och ju mera seklet närmade sig till sitt slut, dess

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0246.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free