- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
258

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Den stora franska operan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Robert var M:s första verk för franska scenen,
der han först skulle eröfra sig en ställning. Detta
verk rörjer derföre ännu en viss osäkerhet i tonen
och ett märkbart bemödande om slående verkan.
Till den ändan är allt anlagdt på ovanliga och ska-
kande situationer, och det poetiska elementet min-
skas i samma mån de yttre effekterna hopas. Här
har hans bemödande om det karakteristiska någon gång
slagit öfver i det platta, t. ex. i den bekanta ”Valse
infernale”, hvaremot hans framställning af kloster-
scenen lyfter sig till en originalitet, som vittnar om
en sann ingifvelse. Ofverhufvud eger M:s uppfin-
ning i Robert ännu sin fulla friskhet och styrka.

Då M. komponerade Profeten, innehade han re-
dan en sjelfständig ställning, hvarföre han, ostörd af
sidoberäkningar, fritt följde sin alltid i stort arbe-
tande ingifvelse. Hans Fides är en originalbild, lika
intressant genom sin nyhet, som genom sitt starka
och gripande uttryck.

Bugenotterna är utan tvifvel Meyerbeers mest
fulländade verk och torde utvisa hans höjdpunkt.
Här beherrskar han fullständigt sitt stoff och fram-
ställer tidstaflor, som närma sig till den historiska
framställningens storhet och objektivitet, men ock
ega mera poetisk lyftning än hans öfriga arbeten.
Marcel är, likasom Fides i Profeten, en daning utan
förebild, individualiserad med sällsynt kraft och be-
stämdhet, och i de stora ensemblerna utvecklar M.
en dramatisk styrka, hvaruti han icke lätt skall
uppnås.

Oaktadt M. i sina franska operor emanciperat
sig från Rossinis inflytande, har han dock aldrig vå-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0270.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free