- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
274

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Virtuosvåsendet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tonsättare danade han sig förnämligast efter sin mä-
stare, hvarföre ock hans kompositioner i allmänhet
karakterisera sig genom en högstämd ton, ett visst
patos, och i skrifsättet för öfrigt förena det briljanta
med det solida. De bättre af hans kompositioner —
hvaribland en konsert i Cis-moll, en qvartett i F-moll
och en trio i C-moll — äro ännu kända och vär-
derade. -

Ignaz Moscheles, i spel och komposition moder-
nare än Hummel och Ries, karakteriserar sig genom
en stegrad bravur, en öfvervägaude elegans och pryd-
lighet Från honom daterar man dessa speciellare
nyansdetaljer i föredraget, som hufvudsakligen bero
på anslagets olika modifikationer. Jemte många blott
för sin period beräknade verk har han äfven gifvit
solidare arbeten, hvaribland isynnerhet hans utmärkta
karakteristiska etuder, hvilka ännu alltid åtnjuta en
oförminskad popularitet. Hummel och Moscheles be-
teckna virtuositetens höjdpunkt. Efter dessa mästare
förlorade den alltmera af sitt estetiska innehåll, i
samma mån den yttre glansen blef dess nästan uteslu-
tande föremål och sålunda småningom antog egen-
skapen af ändamål, i stället för af medel. Detta till-
stånd af forfall representeras isynnerhet af Czemy,
Herz, Hiinten samt många andra. Afven Kalkbrenner,
som ursprungligen ej tillhörde denna skola och i sin
äldre period frambragt solidare verk, medverkade i
sin senare tid till pianomusikens sjunkande. En oppo-
sition mot denna skola bildades af Chopin (i Paris,
f 1849), som sökte gifva pianovirtuositeten ett mu-
sikaliskt-romantiskt innehåll, isynnerhet i form af
smärre karaktersbilder. Från honom daterar sig den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0286.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free