- Project Runeberg -  Byggmästaren : tidskrift för arkitektur och byggnadsteknik / Tjuguåttonde årgången. 1949 /
187

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 9 - Tendenser i modern italiensk arkitektur, av Piero Maria Lugli, arkitekt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»Poslätten, vars horisontala linjer ständigt brytas av popplarnas vertikaler ...» Solbehandlingsinstitut i I,egnanc 1938. Arkitekter Banfi,
Belgiojoso, Peressutti, Rogers.

förvandlas, antager nva aspekter.» Och som ett bevis
för denna på samma gång klassiska och rationella
uppfattning tog de avstånd från den romantiska
futuristiska programförklaringen utan att förstå, att
futu-rismen redan hade skänkt dem det bästa den hacle
att ge: oppositionen mot all akademisk stagnation.
Detta manifest betecknar början till en modern
arkitektur i Italien, närmare bestämt i Milano. Även andra
arkitektgrupper anslöto sig: Albini. Planati, Mucchi,
Bottoni och Asnago; gruppen B. B. P. R. (Banfi,
Belgiojoso. Peressutti och Rogers), Cattaneo etc.

Dessa arkitekter ha kämpat för att befästa sina
idéer både genom teoretiskt och praktiskt arbete.
Även där den polemiska tendensen tycks förkväva
mera djupgående uttrycksmöjligheter spårar man
den gemensamma uppfattning, som ända till i dag
varit bestämmande för den moderna lombardiska och
även för en stor del av den övriga italienska
arkitekturen, nämligen det klara medvetandet om den
klassiska traditionens uppfostrande betydelse, berikat
av en stark känsla för det konstruktiva och ett
fullständigt upptagande av kubismens
dynamiskt-dimen-sionella rön.

Världskriget ingav den dåvarande
arkitektgenerationen en stridsanda, som de senare under fredsåren
begagnade till sitt yrkes fromma. De engagerade sig
ständigt i nya strider såväl mot gamla som nya
akademiker och framförde sina idéer vid utställningar

(andra Biennalen i Monza 1927, utställningen av
rationell arkitektur i Rom 1928, femte och sjätte
Triennalerna i Milano 1933—1936 etc.) och i
översikter och tidskrifter (Quadrante, Rassegna di
Archi-tettura, Casabella etc.).

Speciellt den sistnämnda tidskriften har under
ledning av Giuseppe Pagano utfört ett enormt
propagandaarbete i Italien genom att publicera översikter
och bildmaterial från hela världen. Casabella inledde
en långvarig kamp för ett bättre tekniskt
tillvaratagande av olika material, framför allt järnet. Detta
skedde under en period, då teorierna om
självförsörjning skapade stor förvirring bland teknikerna.
Tidskriften upptog även en allvarlig kamp mot tendenser
inom arkitekturen till en utveckling mot den officiella
nymonumentala stilen.

Några av de nyss nämnda arkitekterna saknades
just när deras insats hade behövts som bäst i vårt
återuppbyggnadsarbete. De fingo, drivna av sin
entusiasm och vitalitet betala priset för sina egna eller
andras misstag. Banfi dog i det tyska
koncentrationslägret Mathausen och Terragni avled till följd av de
skador, han erhållit i Ryssland. Pagano, som var
dal-matier, nationalist och övertygad fascist, drog sig
trots detta inte för att bekämpa sin tidigare politiska
övertygelse, då han upptäckte, att han misstagit sig.
Han organiserade t. o. m. partisanstrider, tillfångatogs
av tyskarna och dog även han i Mathausen 1943.

Byggmästaren 1949, 6 9

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Jan 9 15:48:53 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/byggmast/1949/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free