- Project Runeberg -  Byggmästaren : tidskrift för arkitektur och byggnadsteknik / Tjuguåttonde årgången. 1949 /
360

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 17 - Strövtåg, av Leif Reinius, arkitekt SAR

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hieronymos Bosch gör med ursinnig frenesi en
studie i ondska, skadeglädje och allmän djävlighet. Han
visar människan som det farligaste av alla rovdjur
— djävlar som sliter upp alla sår.

Människan kan också ses som en geometrisk figur,
utgångspunkten för måttstandardiseringen.
Väderkvarnsmänniskan från Renässansen blir så lätt hela
vår syn på oss själva. Vi reduceras till lätthanterliga
mekaniska dockor, statistikens och gallupinstitutens
förenklade människobild.

Det är samma anda eller brist på anda i den
gymnastiserande käcke ynglingen, ett äkta men
onaturligt barn till den svenska gymnastikens fader Per
Henrik Ling. I de Lingska gymnastiksalarna
uppfostras man med stort allvar till krampaktiga stålmän
eller ståndaktiga tennsoldater, så nära preusseriet som
möjligt. Man minns sin ungdoms mardrömsgymnastik
där kroppsrörelsen utförd som hos en mekanisk ledad

Anspringatide fritt höjdsprång med båghållning och
bakåtböjning af benen.

docka blev en dyster plikt. Det var en uppfostran till
Napoleonsk förstelning och hårdför självhävdelse.
Och Linggymnasten får vara vår symbol för denna
förhårdnade mentalitet. Denna dyrkan av spänst,
styrka, muskler och virilitet. Vi visar också Picassos
tjur för att uttrycka clenna kraftdyrkan ännu tydligare.
Och liksom varje livsinställning har sin motsvarighet
i arkitekturen så har denna sin motsvarighet i den
schablonerade klassisk-akademiska
självhävdelsearkitekturen. Sådan man får se den vid Wall Street i
New York, i Washingtons ämbetsbyggnader och i
nästan all nyare rysk arkitektur eller kunde ha fått
se den i Berlin, världens tänkta huvudstad och som
man ser den på en oändlig mängd andra platser runt
jordklotet där västerlänningen satt sin fot. »Formen
är innehållets form», som Asger Jorn så riktigt säger,
riktigt då det gäller idéinnehållet. Formen speglar
direkt idéinnehållet och varje arkitekturverk är ett
inlägg i kulturdebatten. Det finns förresten precis
samma livsfientliga anda i mycken arkitektur, som är
klädd i en modernistisk dräkt. Dessa formalistiska
byggnader som kallar sig progressiv arkitektur men
är hårt reaktionär i sin anda. Och denna anda är

360

2l8 Byggmästaren 1949, 10

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Jan 9 15:48:53 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/byggmast/1949/0368.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free