- Project Runeberg -  Byggmästaren : tidskrift för arkitektur och byggnadsteknik / Tjuguåttonde årgången. 1949 /
363

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 17 - Strövtåg, av Leif Reinius, arkitekt SAR

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Så har vi farit jorden runt och sett på olika
mänskliga kvaliteter. Låt oss roa oss med att göra en
lusttur genom den sinnliga formvärlden, den må nu
uttryckas av djur, människa eller levande arkitektur.

För nutidens stadsmänniska har naturen blivit ett
allt mer teoretiskt begrepp, på sin höjd beundras den
från ett utsiktsfönster eller vid söndagspromenaden.
Men lika roligt och inspirerande som det är att
återvända tilll människan och studera henne, lika roligt
och närande är det att gå in i växt- och djurriket,
att »återvända till naturen» och lära och njuta av
naturen direkt eller naturen förmedlad till konst.

Paul Klee har gjort den lilla studien i enkelhet av
en fågel. Han säger ungefär så här om det
konstnärliga skapandet i sin liknelse om trädet, att
konstnären är trädstammen, som suger sin näring från
naturen genom de rikt förgrenade rötterna, som når
ned till källsprången och saven strömmar genom
stammen — som är konstnären och den rika kronan
bildas — konstverket. Kronan, som är en
motsvarighet till rotsystemet, men dock något helt annat.

Vi strövar vidare och träffar Picassos tupp. Den
är en motsats till Klees fågel. Imperatoriskt
självhävdande spänner clen bröstet som den bästa Linggym-

Picasso

nast. Den blir ett stolt monument över sin skapares
virilitet, med hans otroligt rika formfantasi, kalla
expressivitet och lätta skicklighet. Picasso härskar
genom sin självhävdelse. »Ej härska, ej tjäna, blott
förmedla» är Klees motto.

På vår väg genom djurparken möter vi älgen. Ett
fulländat stycke tidlös nordisk skulptur med mjukt
animalisk formkänsla. Den doftar urskog — och får
panflöjter att spela. Den anonyma konstnär, som
framälskat denna otroligt knappa form rörde sig i ett
högt kulturskikt, där han nu dvaldes i sin stenålder.

Vi går vidare på vårt dionysoska strövtåg och
träffar i Florens det frodiga och blankslitna svinet
om vilket H. C. Andersen skrev sin lilla berättelse
i »en Digters Bazaar»; berättelsen om den italienske
pojken som på natten red genom Florens på det vilda
svinets rygg.

I Kina gläder oss det våldsamma överflödet i mjuk
och mäktig animalisk kontemplation. En tung
stenkoloss som blivit en elefantbudda. Eller studien i
ur-dynamisk rytmik över temat: en kamel. En sjungande
vågrörelse att gunga på för vår lilla farkost, den som
vi började vår färd i. Man spårar samma mjukt och
organiskt sammanvuxna former som i kinesiska
möbler.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Jan 9 15:48:53 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/byggmast/1949/0371.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free