- Project Runeberg -  Byggmästaren : tidskrift för arkitektur och byggnadsteknik / Tjuguåttonde årgången. 1949 /
364

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 17 - Strövtåg, av Leif Reinius, arkitekt SAR

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sudan-Afrika

Min speciella favorit förutom elefant och kamel är
hästen. Hästen som ren arkitektonisk-musikalisk form
och rörelseupplevelse. Ett så blodfullt och
sammanvuxet fjädrande som i den afrikanska skulpturen. En
vitalitetssymbol.

Eller se på ett så lätt och glädjefullt dansande som
hos den kinesiska hästen. En fulländad konstruktion.
Den är besläktad med älgen och med Paul Klee och
all anonym stor konst; konst som ej är självhävdelse.
Den store psykologen Velasquez får visa ett
kärleksfullt hästporträtt, som böljar i frustande barockgalopp.
Trähästhuvudet är från det medeltida Sverige och är
snidat med en stram och samlad formglädje. Det
borde finnas fler ystra hästar och kontemplativa
elefanter bland oss. Till vår förnöjelse.

Barocken hade en utvecklad känsla för hästen. Och
den våldsamt och dramatiskt blommande formen och

Chao-Mëng-Fu

vattnet som i Berninis Piazza Navonafontän.
Livsbejakande och varma Italien har gjort fontänen till
ett behov och en glädjekälla. Barockens Italien har
och rörelseupplevelse. Ett så blodfullt och
samman-rande av fullmogna kroppar spelande mot
vattenstrålar. En kontrapunktisk och rytmisk yra.
Stenskulpturen behandlas som fruktbar form i den praktfulla
Petersplatsfontänen. Till slut ännu mera kaskader i
Villa d’Estes vattenorgel. Ett fyrverkeri av stänk och
plask. Vilken musik är det inte i bruset och dånet
och droppet. Som en kontrast kommer
Monrealefon-tänens spröda strålar. En finstämd kammarmusik
från en tidigare epok och från det torra Sicilien.

Nästa etapp på strövtåget blir Leonardos lätta
kaskad av darrande grässtrån. De bildar också en
förmedling till Lotusblomman.

Vi dras österut. Den egyptiska Lotusskålen har

Velasquez

Byggmästaren 1949, 172 ^21

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Jan 9 15:48:53 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/byggmast/1949/0372.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free