- Project Runeberg -  Byggmästaren : tidskrift för arkitektur och byggnadsteknik / Tjuguåttonde årgången. 1949 /
454

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 21 - Lingiadens sportutställning, av Erik Thelaus, Bengt Gate, arkitekter SAR

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

liga och okonventionella entrésymbol, där olikfärgade
bollar svävar omkring bland vita stänger som
atomerna i en molekylmodell. Den angav på ett välfunnet
sätt’ både utställningens innehåll och form. Bollen
återkom också i arkitektens fontängrupp och i Arne
Jones fontänskulptur.

Jones skulptur är en variant på
kontinuitetsbands-motivet. Det är tveksamt om dess funktion som fontän
ännu är helt lyckligt löst. Möjligen är det blott den
stora bollens roll i sammanhanget som inte är
slutgiltigt klar. Om man betraktar fontänen som en skiss,
vilket väl är riktigast med tanke på den korta tid
av två månader som Jones haft till förfogande, är
emellertid dess förtjänster betydande.

Det är anmärkningsvärt och belysande för vissa
aktuella formsträvanden att utställningens påfallande
likartade formspråk delvis använts av konstnärer som
arbetat helt oberoende av varandra. Den släktskap
som exempelvis Carl-Eric Bodéns hallar för
Parkavdelningen och Idrottsstyrelsen, Kooperativas
reklammast för husmodersgymnastiken och Anders
Beckmans »mobile», utförd som reklam för ett flygbolag,
visar sinsemellan och med utställningen i dess helhet
är betecknande. Denna mobile återspeglar också det
anglosaxiska intresset att nå visuella uttryck utöver
det vanliga tredimensionella uttryckssättet. Den starka
konstnärliga expansionen på detta område med dess
nya möjligheter även för arkitekturens del har hittills
varit ganska obeaktad inom vår ensidigt
franskorien-terade konst.

Det samarbete mellan olika konstnärer som här
prövats med växlande men övervägande goda resultat i
en utställnings experimentellt betonade ram, vill man
gärna se fortsatt i andra mindre tillfälliga
sammanhang. Frågan gäller emellertid knappast enbart att
skaffa fler och större muraluppgifter, som det brukar
heta. De senaste årtiondenas muralmåleri med »dessa
vårflickor som plocka i blommande kastanjer med
armarna uppåt sträck eller barnungar som dyker ner

i sommarlovssjöar i all oändlighet», för att citera
Carlsund, har sällan varit något annat än förstorad
stafflikonst och kommer en att känna sådana
uppgifter, som mindre angelägna. Det är i första hand
samverkan på idéstadiet, som är värdefull. Det är här de
egentliga vinsterna kunna göras och en grund för
arkitektoniska expansionsmöjligheter ligger. I den fria
konstens lätthanterligare material och mindre
arbetsobjekt ligger just möjligheterna till experiment som
arkitekturen saknar. Det kan här än en gång erinras
om funktionalismens genealogiska förhållande till
10-och 20-talens konst. Här ägde exempelvis en direkt
formöverföring rum mellan skulptur och arkitektur
(såsom hos van Tongerloo) eller nåddes en identitet
mellan »arkitekturmodellen» och skulpturen (såsom
hos Malewich) som på ett betydelsefullt sätt bidrog
till att skapa den nya arkitekturens formspråk.

En givande samverkan förutsätter emellertid hos
alla parter en villighet att pröva nya arbetsmetoder
och att behandla alla konstnärliga problem. Hos
många av cle avancerade konstnärer som är av
intresse i detta sammanhang finns vissa paradoxala
hämningar och förträngningar av det konstnärliga
synfältet såsom materialfördomar och ett dogmatiskt
fasthållande vid det »bildmässiga», även där det är
ovidkommande. Det är inte minst ett levande intresse för
materialet som sådant från färgpigmentet till det
obegränsade skulpturala materialet och för konstverkens
nya roller och funktioner som är nödvändigt för en
lycklig samverkan med arkitektur.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Jan 9 15:48:53 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/byggmast/1949/0462.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free