- Project Runeberg -  Byggmästaren : tidskrift för arkitektur och byggnadsteknik / Tjuguåttonde årgången. 1949 /
464

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 21 - KF:s utställning på Skansen, av Eric Westerberg, teknolog

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KRsIUTSTÄLLNING

/i-tz-

Det synes ha rått en rätt stor olikhet mellan vad
KF-utställningen var avsedd att vara och vad den
verkligen blev. Huvudintrycket blev rörigt, därför att
åskådarens intresse på många ställen under
rundvandringen inte fångades av vad man ville ha sagt.

I entréhallen belystes med interiörer och filmer
den sociala utvecklingen från 1899 till 1949, men de
valda exemplen övertygade inte på alla punkter om
att det gått framåt. En krökt vägg, som bildade
högersida och fond i entréhallen, gjorde ett plottrigt
intryck genom att täckas av ett oenhetligt bildmaterial.
Det intressanta motivet med balkongen, som
genombröt denna vägg, blev på så sätt förfuskat.

I stora hallens förrum, där äggemballage i taket
och obarkad stående läkt på väggarna var av en
originell och inte alls dum verkan, var texten på
glasrutorna framför en bildserie utefter vänsterväggen så
gott som oläslig, varför man lätt tröttnade, tog en
genväg och gick så miste om ett verkningsfullt möte
med en stor textad träskärm, som underströk
kooperationsrörelsens sammanhang mecl folket.

I stora hallen dominerade rörliga badkar och
klo-settstolar och lysande lumalampor, varav de
sistnämnda var uppsatta på en stor konkav skärm. Denna
konkurrerade på ett olyckligt sätt med en för övrigt
särdeles fyndigt utformad balkong, vars upphäng-

dk 725. 91

ningsanordning, en serie tunna stålstänger, genom
framkantens sneda dragning kom att bilda en
dub-belkrökt yta av god och överraskande effekt. Tage
Hedqvists tavla i detta brokiga rum kom inte till
sin rätt.

Kontrasten mellan gammal och ny butiksinredning
blev inte heller belyst på ett övertygande sätt. Den
gamla butiken gjorde intet intryck alls, varför ingen
jämförelse kunde göras.

En tavla av Vilhelm Bjerke Petersen, försedd med
ett långt Harry Martinson-citat, berörde livets och
gemenskapens problem, dramatiskt och suggestivt i
och för sig, men förbryllande i sitt sammanhang och
utan att erbjuda någon lösning.

På de ställen där arkitekten fått arbeta med mest
renodlat arkitektoniska element, såsom vid
utformningen av balkonger, ramper m. m., märkte man för
övrigt en friskhet och fräsighet, som säkert utmärkt
svarade mot arrangörernas intentioner.

Trots en mängd förtjänstfulla detaljer och uppslag
blev dock denna utställning i viss mån ett styckeverk
därigenom att intresset slappnade vid avgörande
punkter så att den dramatiska stegringen vid
rundvandringen helt uteblev. Man har kanske varit litet
för många om att bestämma.

Erie Westerberg

3* Byggmästaren 1949, 20 21

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Jan 9 15:48:53 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/byggmast/1949/0472.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free