- Project Runeberg -  By og Borger i Middelalderen /
400

(1901) [MARC] Author: Valdemar Vedel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kristus; forneden Martyrer og Kirkefædre, der svæver
opad med Maria i Spidsen, og dernæst de almindelige
Dødelige, der ved et stort Kors i Midten er skilte i de ud-
valgte og de fortabte.
Og Giotto formaaede at fortælle saa simpelt og folke-
ligt som ingen før. Han var det selskabelige Menneske,
havde — ligesom Tiggermunkene eller Novellisterne —
Tungen paa Gled, kunde meddele sig og gøre sig for-
staaelig for Menigmand. Overflødige Tilskuermasser, der
kun fylder op, fjerner han fra sine Billeder, han bruger
kun faa Personer, kun dem, der virkelig agerer. Ud
af hver Tildragelse skræller han Anekdoten, Pointen
frem, griber det rigtige Moment — det, som fortæller
baade, hvad der er gaaet forud og hvad der bagefter
vil følge — og han anordner Figurer og Stillinger saa
rigtig, at enhver Lægmand uden at misforstaa straks
faar fat paa, hvad der foregaar. Der er et saa talende
Liv i Giottos Billeder. Uudtømmelig er han i at op-
finde betegnende Stillinger, Haandbevægelser, Ansigts-
udtryk. En værdig gammel Mand, som nedbøjet i
sørgmodige Tanker er vanket ud i Ensomheden; to
gamle Ægtefolk, der i kærligt Gensyn omfavner hin-
anden, med deres forgræmmede Ansigter oplyste af
Herrens trøsterige Forjættelse; en nysgerrig Tilskuer,
hvis Hals synes at forlænge sig og Næsen at tilspidse
sig i Nyfigenhed, en anden Tilskuer med gabende
Mund og forbauset udspilede Fingre. Her er virkelig
Ordet blevet Kød og Kødet Ord.
Selve Opfattelsen og Aanden i Giottos Kunst er en
ny borgerlig, menneskelig. Den er i sin jævne Jor-
diskhed en Reaktion overfor Middelalderkristendommen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed May 15 23:34:13 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/byogborger/0410.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free