- Project Runeberg -  By og Borger i Middelalderen /
414

(1901) [MARC] Author: Valdemar Vedel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

billeder inspirerede: van der Goes’ »Barnets Tilbedelse«,
der efter en medicisk Agents Bestilling kom til Flo-
rens, van der Weydens »Lukas, der maler Madonna
og Barnet«, eller Dietrich Bouts’ »Christophoros«, der
bærer Jesusbarnet over den speilklare Flod i det rolige
Dæmringslys. Og de livfuldt fortællende Billeder, med
de talrige smaa Mennesker og de rige, afvekslende By-
prospekter og Landskaber — Billederne af Sta. Ursulas
Liv paa Memlings Bruggeskrin eller v. d. Weydens »Kon-
gernes Tilbedelse« i Munchen — er pittoresk og selska-
belig Kunst i Smag med Froissarts Krøniker. Ved Siden
heraf begynder ogsaa allerede de rent verdslige Bille-
der at titte frem: den familiære Genre, det humoristiske
Livsbillede og den saftige, plumpe Anekdote — »Fabli-
aux« og »Schwånke« paa Lærred. Denne Side af Tidens
Maleri, som saa direkte hænger sammen med Borger-
livet, har ogsaa været rigt repræsenteret i Florens, skønt
vi næsten intet nu har tilbage, og Mediciernes Privat-
samling indeholdt — som de offentliggjorte Inventarie-
lister viser — adskillig flere »Kvindfolk, der slaaes om en
Yngling« eller »nøgne Kvinder i Bad« samt Køkken- og
Gildescener end religiøse og mythologiske Billeder.
I de langt mindre sydtyske Haandværksbyer artede
Billedkunsten sig — som naturligt var — farvefattigere
og fantasifattigere end i de rige flanderske Handels-
stæder. Livet i Niirnberg og Ulm var i alt meget
snevrere og folkeligere end i Brugge og Gent og Billed-
kunsten derfor mere spidsborgerlig og plebejisk. Med
Køln stod de flanderske Byer i den livligste Forbindelse
op og ned ad Rhinen, socialt og økonomisk; den
kunstneriske Vekselvirkning var ikke mindre rig, og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed May 15 23:34:13 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/byogborger/0424.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free