- Project Runeberg -  Biografiska undersökningar om Anders Chydenius. Jämte otryckte skrifter av Chydenius /
345

(1908) [MARC] Author: Georg Schauman, Anders Chydenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

samtycka till ett sådant laglöst själfsvåld [som de förre],
utan vinnlägga sig genom Guds nåd och i Jesu kraft om
en gudelig vandel, men förneka likväl alldeles lagens nytta
vid omvändelsen». Dessa senare «predika icke såsom de
förre om den döda tron, utan tvärtom ställa försoningen
genom trona på Jesum i en klar dag, och huru syndaren i
sin nöd skall fly till denne sin evige förbarmare, i hvilkens
sköte han blir af blotta nåde rättfärdigad, men säga ock
tillika: man bör aldrig predika lag, utan allenast evangelium».
Chydenius opponerar sig mildt emot denna då för tiden,
såsom bekant, af hermhutame företrädda åsikt. Han säger
bl. a. att «så länge han [syndaren] intet kommit till känslan
af sina fel och det med dem ådragna straffet, kommer han
visst icke att söka någon nåd». «Våra plikter böra därföre
flitigt och med allvare föreställas och Herrans hämnande
vrede läggas människom på hjärtat, annars läre vi förgäfves
utbjuda nåden åt syndare». Såväl lagen som evangelium
bör predikas, «men i en rätt ordning». *)

Tengströms omdöme om Chydenii teologiska ståndpunkt
har motsagts i våra dagar på det enda håll där någon
uppmärksamhet egnats Chydenii omfattande homiletiska
skriftställeri.2) Man har hos Chydenius velat se inflytelser
af den s. k. neologin, såväl rationalistiska som
eudemonistiskt-utilitaristiska.3) En sådan karakteristik synes mig emellertid
bero på missuppfattning.

Med det föregifna rationalistiska «draget» i Chydenii
teologiska åsikter förhåller det sig i verkligheten sålunda.
Chydenius hänvisar ofta till det sunda förnuftet eller
erfarenheten såsom källan till våra kunskaper, men betygar tillika
städse dess otillräcklighet eller underlägsenhet i religiösa
ting. När han t. ex. bevisar Guds tillvaro, framhåller han

*) Hom. Försök, III, ss. 169—174.

*) Ett katalogartadt omnämnande ha Chydenii predikningar funnit hos
Ludeke, a. a., IV, s. 147, och i Wieselgrens Svenska kyrkans sköna litteratur *,
s. 386. — Skarstedt omnämner dem alls icke i Predikoverksamhetens och den
andliga vältalighetens historia i Sverige.

8) B. H. Helander, Piirteitä neologian vaikutuksesta Suomen kirkollistin
ia uskonnollisiin oloihin, s. 90.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:20:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/caotryckta/0359.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free