- Project Runeberg -  Från Fyrisån till Capris klippor /
139

(1931) Author: Ellen Lundberg-Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Prins Eugen i Uppsala.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

var närvarande, gingo diskussionens vågor höga. Vi barn
bara lyssnade. Landshövding Wennerberg – om vilken en
av mina bröder på skämt yttrade, att »han hakar sig
krampaktigt fast vid bronsåldern» – hyllade de gamla idealen och
gick till strids för historiemåleriet. Allt annat måleri kritiserade
han skarpt. En kväll minns jag, då han stirrade kallt på oss
unga med sina vitblå ögon, slog handen i bordet och sade:
»Kom bara inte till mig och påstå, att det är lika mycket
konst att måla en ost, så att den ser verklig ut, som att måla
Gustaf Adolf i slaget vid Lützen». Men hans intensiva utfall,
framslungade med mäktig, domderande stämma, verkade mest
som salvor av löst krut på oss ungdomar. Och förresten
togo vi aldrig upp hans utmaningar, fast jag inbillar mig att
det var meningen. Ty han tyckte om att väcka dispyt, liksom
han i verkliga livet gillade krig.

Det var ju onekligen ett slags ödets ironi för denna
mäktiga personlighet, som säkert gärna själv ville styra –
åtminstone sin familjs – öden, att hans son Gunnar, då han
slutligen tilläts att bli konstnär, uteslutande ägnade sig åt
att måla blommor. Ty kanhända landshövding Wennerberg
inte heller satte blommor som konstverk särdeles högt.

Då prins Eugen kom till universitetet, var det nog endast
hans mening, att utfylla sina kunskaper inom det humanistiska
området. Men han hade alltid haft ett livligt intresse för
konst, och i Uppsala mognade hos honom beslutet att pröva,
om han hade tillräcklig begåvning till att helt ägna sig åt
konsten. Ty hade han ej utsikt att bli en verklig konstnär,
finge det hellre vara.

Hans lektioner för min far i konsthistoria och estetik
öppnade nog en hel del nya perspektiv för hans vakna och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:21:51 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/caprikli/0155.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free