- Project Runeberg -  Från Fyrisån till Capris klippor /
252

(1931) Author: Ellen Lundberg-Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Italia la bella.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Vi fortsatte till Genua. Glittrande, trolskt på avstånd.
På nära håll smutsigt, överbefolkat, av en ålderdomlighet, som
man också måste vänja sig vid som vid så många andra
obekanta egenskaper i Italien. Det kommer förr eller senare
den dag, då man älskar den. Vi hade oturen att hamna på
ett ganska ohyggligt hotell. Min far hade bott där – som
ung! – Nu var det snarast ett kyffe. Och vi tillbragte
natten i var sin stol, så ruskiga sågo sängarna ut. Nästa
dag flyttade vi, på uppmaning av en svensk dam vi mötte,
och som min mor kände, till Hôtel du Parc, som låg i en
härlig trädgård, och varifrån man fick ett helt annat intryck
av staden. Den enorma kyrkogården med sina täta rader av
rent realistiska monument misshagade intensivt mina
ungdomliga känslor. »Det hela gjorde det allra mest oheliga
intryck», skriver jag i min dagbok. »Dessa hundratals gravar
med pretentiösa monument, föreställande efterlevande
släktingar; farbröder i vinterrockar, med hatten i hand och
krydd-krämarefysionomier, damer i chinjonger eller änkor i draperade
spetssjalar!»

Det är underligt, när man tänker på Italiens gamla
skulpturkonst – så enkel, sublim, uppriktig, fri från pose, som
den är, (jag tänker då inte på barockens bolmande gipsmoln
och akrobatiskt placerade helgon och stormän) – och hur den,
på det hela taget, liksom tappat bort enkelheten och med den
det andliga innehållet. Och allra plågsammast uppenbarar
sig väl denna fullständiga brist på äkta känsla och
konstförstånd i de sorgligt skickliga och makabert verklighetstrogna
modärna monument, som pryda många av Italiens kyrkogårdar
– Genuas kanske främst. På Père Lachaise i Paris förekomma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:21:51 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/caprikli/0280.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free