- Project Runeberg -  Försök att förklara Caj. Corn. Taciti omdömen öfver Finnarne. Jemte en Öfversigt af deras fordna Widskepelse /
32

(1834) Author: Carl Axel Gottlund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hans och hela helvetets härsmagt hota hvarje af

kasten i Balijlon, Assyrien, ocl»
Meilien, hvilkas lära ungefär 53ß
år f. Chr. förstör||es af
Perser-ne, som i dess ställe införde sin
Zerdusht’s eller Zoroasters lära,
hvilken, enligt Platos omdöme,
ganska oriktigt blifvit
betraktad såsom en djefvulsk magi,
då den likväl endast bestod i
mystiska undersökningar och
förklaringar af den gudomliga
naturen. På samma sätt förhöll
det sig ined den gamla
Egyptiska Vishets-läran, hvilken —
att dömma efter de
fragmentariska , oftast kanske förvända,
begrepp, man derom fått genom
Grekcrnes skrifter —
förnämligast skall hafva bestått i
astronomi , mathematik och
spåkonst (tecknetyderi). Ännu
hos de upplyste Romarne och
Grekerne, stod vidskepelsen,
som en trogen skugga, vid sidan
af deras Religion; och den
förres prester löntes offentligen
af staten, i bredd med den
sednares.

Om man derföre närmare
begrundar den allmänna
karakteren af de gamlas
kunskapsarter, i (jsterlanden, så skall
man iinna att de, liksom sjelfva
deras Religion, eller
Religion sbegr e p p, förvarades
såsom en stor hemlighet, ett
arcanum, hvaruti blott vissa
Prester, eller Kaster, invigdes;
hvilka, ined en mystisk, mytisk,
eller poetisk omklädnad,
framställde för folket dessa
sanningar, under symboler och
allegorier, hvilka således blefvo
veten-skapernes yttre form. Påsådaut
sätt blef nu äfven
naturkunnigheten till sitt inre
hemlighetsfull, och till sittyttre,
symboliserad, personifierad,. och

lokaliserad för folket, och den
lägre hopen, som, under dessa
yttre attituder, sinnligt fattade,
och dunkelt anade, den i dem
inneboende högre betydelsen.
Denna allmänna Österländska
karakter, af
hemlighetsfullhet, (som hufvudsakligen tyckes
grunda sig på en väl beräknad
egennytta) eller denna deras
å-sigt, om nyttan och
nödvändigheten, att hålla
kunskapens källa, för folket,
såhem-lig som möjligt, uttalar sig
högt, såväl i den Grekiska
myten om Pandoras ask, som i
den Mosaiska , oin kunskapens
C rad, på godt och ondt; hvilka
båda berättelser enoncera, att
sällheten fordom, ehuru okänd,
fans ibland menniskorna på
jorden; men försvann, så snart de,
förledde afkunskapshegär,
började forska efter dess natur.
Hvardera af dessa myter
tyckes vara beräknad — icke så
mycket att visa följderne af
nyfikenhet (
vetgirighets-begäret) , soni icke mera — för att
bevisa det menniskoslägtets, d.
v. s. folkets, lycksalighet
ytterst grundar sig på deras
okunnighet (väl förståendes
oin det onda — såväl som om
det goda; ty det ena följer af
det andra), och att således
kunskapen, liksom elden, endast
borde vårdas af vigda hän-1
der. En sats, som, på sitt sätt
idealiserad, ännu i mången stat
torde följ as, såsom en
regerings-maxim.

Då emedlertid
vetenskaperna, sedermera, och
slutligen äfven Religionen,
utgingo i ett renare skick, be- ’
friade, och obeslöjade, från denna
yttre, förvillande, förklädnad —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 15:11:58 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/cctfinnar/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free