- Project Runeberg -  Svenska folklivsbilder /
35

(1923) [MARC] Author: Gerda Cederblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

larakademien Carl Conrad Dahlberg efter beställning av dåvarande ägaren till Dybecks
säteri i Vemmenhögs härad. Målningen skulle jämte trenne andra tjänstgöra som
dörröver-stycke och återgiva de fyra årstiderna. Våren utmärktes genom jordens bearbetande medelst
plog och harv samt uppförandet av ett s. k. klenhus. Ehuru målningen utfördes på
1860-talet, var det meningen, att Dahlberg — vilken själv var infödd skåning — skulle återge
livet, såsom det gestaltade sig på 1830-talet. Plöjningen försiggår med fyra oxar och två
hästar för hjulplogen, en plogtyp som endast förekommer i Skåne.

Husbygget är i full gång, d. v. s. man håller på att klina väggarna. Arbetet ordnades i
regel så, att husbonden med lejd hjälp först uppförde byggnadens stomme med spjälverk,
varefter en del ungdom från granngårdarna inbjöds till klinegille. Där kom en son och
dotter eller piga och dräng medförande vattenspann, tråg och lerslätta. Leran låg
framkörd och ältad, de medförda trågen fylldes åt kvinnorna, och par om par fladdrade likt en
flock byggande svalor kring det blivande huset. Den flitiga skaran uppförde med blotta
händerna vägg efter vägg, som omsorgsfullt glättades med lerslättan. Arbetet gick med
sprittande lust och muntert skämt, och den anlände spelmannen uppmuntrade det
ytterligare genom att gnida en hoppsa på fäjlan. Trakteringen var även riklig. Efter slutat
arbete ömsades kläder; de närmast boende gingo hem för att snygga sig, andra medförde
söndagsdräkten i knytet, och efter slutad aftonmåltid dansades på logen till klockan tre
eller fyra på morgonen. Andra dagen var det egentliga gilleslaget, släkt och vänner, bjudet.
Kvinnorna hade förning med sig, och nöjet bestod i att omväxlande äta av den medförda
maten och dansa till ljusan dag.

GILLE. VEMMENHÖGS HD, SKÅNE. Bild 97.

Oljemålning av Carl Conrad Dahlberg (1805—1870).

Tillhör rådman Knut Dahlberg, Djursholms Ösby.

Denna målning är i likhet med föregående avsedd att tjänstgöra såsom dörröverstycke å
Dybecks säteri och skall föreställa vintern. Man ser några vemmenhögsbönder samlade
till gille. De äldre förnöja sig med tobaksrökning, kortspel och dryckjom, under det att de
yngre taga sig en sväng. Målningen är i sin konstlösa framställning synnerligen korrekt,
såväl vad beträffar interiören som dräkterna. Egendomligt är att iakttaga, huru
mansdräkterna påverkats av empirens dräkter, medan kvinnorna däremot bibehållit betydligt
ålderdomligare dräktskick.

BRUDFÄRD PÄ HORN AVAN I LAPPLAND. Bild 98.

Oljemålning av Johan Fredrik Höckert (1826—1866).

Tillhör Nationalmuseum, Stockholm.

Ett lapskt brudpar landar vid Hornavans strand efter att ha blivit sammanvigt i något litet
kapell. Den vitklädda med brudbälte och krona smyckade bruden skall just stiga i land stödd
av brudgummen. Tvenne båtar följa, den ena med bröllopsgäster, den andra med enroddare

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:31:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/cgfolkliv/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free