- Project Runeberg -  Paris /
86

(1900) [MARC] Author: Henrik Cavling, Erik Sjöstedt Translator: Petrus Hedberg - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gångarna till de 150 förlustelseställena — siffror, som visa, att
det ingenstädes i världen finnes en teaterstad sådan som Paris.

Den första egentliga teatern i Paris upprättades 1588. Den
gaf föreställningar i Hôtel Bourgogne, och konstnärerna fingo sig
af konung Ludvig XIII tillerkänd benämningen »Konungens
ko-medianter». Ett århundrade senare fanns det i Paris åtskilliga
dramatiska sällskap, i synnerhet bestående af dilettanter (och bland
dem Molière), hvilka genom att spela komedier sträfvade att öka
medlemmarnes bildning och känsla för språket. Häraf utvecklade
sig L’illustre Théâtre, som Molière år 1660 flyttade till Palais
Royal. Ett tiotal år senare grundades Operan, och då Molière
dog 1673, fick sångscenen plats vid sidan af teatern. Samtidigt
sammanslogs Molières trupp med två andra, och det var dessa
i förening, som grundade Théâtre Français, eller som den också
kallades La Comédie Française.

Genom lagen af 1791 blef teaterverksamheten fri, och flera
teatrar upprättades, t. ex. Vaudeville. Då Napoleon återinförde
monopolet genom ett dekret af 1807, fanns det 25 teatrar i Paris.
Af dessa stängde kejsaren 13. De 8, som fingo tillstånd att
fortfarande existera, voro följande: Théâtre Français, Stora Operan,
Opéra Comique (alla tre understödda af staten), Odéon, Gaîté,
Ambigu, Variétés och Vaudeville. Under restaurationen (1814
—1830) fick Odéon statsunderstöd och antog namnet »Den andra
Théâtre Français». Till slut blef under det andra kejsardömet
(1864) teaterväsendet å nyo ett fritt yrke, och då det fransk-tyska
kriget utbröt, fanns det omkring 40 större scener i Paris. Huru
Paris-teatrarnas årsinkomster hafva fluktuerat, ser man af följande.
År 1850 steg inkomsten till litet öfver 8 millioner; nu uppgår
den till omkring 30 millioner. Som man ser har fluktuationen
varit ganska stor. Under belägringen t. çx. sjönko inkomsterna till
6 millioner, hvaremot de under världsutställningen 1889 nådde en
höjd af öfver 32 millioner. När inkomsterna i allmänhet för
teatrarna ökas, §tiga de naturligtvis också för hvarje särskild scen.
Théâtre Français tar nu in på en månad lika mycket, som den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:34:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/chparis/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free