- Project Runeberg -  Paris /
122

(1900) [MARC] Author: Henrik Cavling, Erik Sjöstedt Translator: Petrus Hedberg - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I den länga korridor, soin frân foyern leder in till scenen, märkte
man förr den nu aflidne teaterkritikern Françisque Sarcey i lifligt
samtal med några vänner, bland hvilka Richepin och Pailleron
befunno sig. Äfven denna korridor är prydd med dyrbara
konstverk. Man har för afsikt, säges det, att upprätta ett helt museum
af alla dessa skatter, som förmögna gynnare under tidernas gång
ha skänkt till Molieres scen.

Här och hvar kan man genom de på glänt stående dörrarna
kasta en blick in i skådespelarnes klädloger, som äro inredda med
mycken smak. Öfver dörren stå vederbörande artisters namn,
bland dem vilja vi nämna societärerna; de äro: Mounet Sully,
Worms, Coquelin d. y., Prudhon, Silvain, Baillet, Le Bargy, de
Feraudy, Boucher, Truffier (den lärde skådespelare, som just är i
färd med att utarbeta ett verk om teaterns konstsamling), Leloir,
J. P. Mounet, Lambert, G. Berr, Laugier, Leitner och Duflos. På
andra sidan de elfva kvinnliga societärerna: M:mes Baretta-Worms,
A. Bartet, Dudlay, Pierson, Müller, Marsy, Ludwig, Kalb, Du Minil,
Lara och Brandés. Ett par af dessa herrar och damer, som spela
med i pjesen, promenera af och an i korridorerna, själsfrånvarande
och utan att säga ett ord till hvarandra, tydligen ännu arbetande
på den människa, åt hvilken de nu skola gifva lif.

Från korridoren ligger vägen öppen ned till scenen, där man
stannar och förundrad frågar, om detta verkligen är baksidan af
en teater. Scenrummet, som nederst begränsas af ridån, är en
fyrkantig, starkt upplyst och för sin prydlighet i ögonen fallande
sal. Vördnadsfullt bugande tjänare stå vid dörrarna, och hvarken
kulisser, rekvisita, garderobartiklar eller öfver hufvud någon
oordning påminner om, att man befinner sig på en scen. Salen är
möblerad med soffor och länstolar, och i den nedersta* ändan
af-stängd genom ett tiotal kulisser, föreställande en rumsdekoration.
Mellan kulisserna märker man ett par herrar och damer, som gå
in och ut, under det de tala högt, utan att man dock genast kan
urskilja orden. Det är dessa, som spela. Vi befinna oss på Théâtre
Français’ scen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:34:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/chparis/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free