- Project Runeberg -  Paris /
134

(1900) [MARC] Author: Henrik Cavling, Erik Sjöstedt Translator: Petrus Hedberg - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

anställning som reporter tjänade honom dock hufvudsakligen som
medel till att armbåga sig in i finansiella kretsar, och på kort tid
sparade han ihop så mycket, att han kunde göra själfständiga
affärer. Det var t. ex.’ han, som startade den nordamerikanske
cowboy’en Buffalo Bill, när denne 1889 anlände till Paris, obekant
för alla. Fernand Xau gjorde en reklam för honom, som utan
tvifvel skulle hafva imponerat på själfva Barnum, och vid
utställningens slut var han ägare till en liten vacker förmögenhet.
Buffalo däremot hade nog icke förvärfvat sig något annat än de
oförgängliga lagrarna.

En tvist mellan Fernand Xau och LEcho de Paris hade till
följd, att den framåtsträfvande reportern gick sin väg och själf
grundade en tidning. Det var under Panam a-skandalens dagar,
och flera politiker funnos, som hade behof af nya krafter, hvilka
kunde krafsa kastanjerna ur elden åt dem. Det påstås, att Xau
på detta sätt mottog betydande summor och att han begagnade
dem utan att på minsta vis bekymra sig om Panama-hjältarna.

De gamla parisertidningarna behärskades af krönikörer, d. v. s.
journalister, som på ett ledigt och spirituellt sätt kallpratade om
hvad som för ögonblicket intresserade staden, vare sig det var
en teaterpjes, en skilsmässa, ett mord eller en stormig session i
deputeradekammaren. Det var de stora krönikörerna, sådana som
t. ex. Jules Janin, Emile de Girardin och Albert Wolff, som gåfvo
pressen dess prägel under kejsardömets dagar. Tiden var estetisk^
konstälskande, artistisk, och journalistens uppgift bestod i att
omgestalta den journalistiska matsedeln till litteratur.

Men 1884 grundades Le Matin, som redigerades efter engelskt
mönster, med många faktiska meddelanden och kortfattade
re-sonnemang. Tidningen, som i alla afseenden afvek från de
underhållande bladen, var någonting nytt, som för tillfället slog an och
fick åtskilliga efterföljare, t. ex. UEclair. Dessutom kan det
sägas, att Le Matin påverkade åtskilliga äldre tidningar, t. ex. Le
Figaro och Le Temps. Pariserpressen införde interviewen, och
reportern, som förut hade spelat en underordnad roll i Frankrike,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:34:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/chparis/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free