- Project Runeberg -  Paris /
462

(1900) [MARC] Author: Henrik Cavling, Erik Sjöstedt Translator: Petrus Hedberg - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Svenskarne i Paris af Erik Sjöstedt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

grönt och blommor, men sedan nödgas måla om det i tjärbrun
färg, hvad var detta annat än ett misstag? Målningen och den
yttre dekorationen spela en ofantlig roll för detta slags byggnader,
kunna öfverskyla konstruktionens fel och i hög grad modifiera
det helas fysionomi. I sin skapande konstnärsfantasi skådade
arkitekten ett gult träslott lindadt med grönskande girlander. När
han sökte realisera sin dröm, befanns den vanvettig. Missgreppet
har i någon mån reparerats och här står något helt annat, ganska
skapligt — men något helt annat än det drömda ljusa féslottet.
O111 Norges präktiga paviljong i stället för röd och grön målats
t. ex. i ockra, skulle den blifvit ohygglig. Men dess arkitekt, som
sett den i rödt och grönt, realiserar den också i rödt och grönt,
med största framgång. Herr Sinding-Larsen hade sett rätt, men
icke så herr Boberg.

Betrakta nu paviljongen såsom rent konstruktionsverk. Det
första, af alla delade intrycket är att den verkar »oroligt».
Kon-templerar man den länge, börjar man känna sig sjösjuk. Den är
oroande som en febersjuks dröm, den bär på nerverna. I
imperativ ton förestafvar paviljongen oaflåtligt tvenne frågor, hvilka
den lämnar fullkomligt obesvarade: 1) Hvad vill allt detta säga,

hvad skall det föreställa, hvilket är dess ändamål? 2) Hur hålla
de olika partierna samman, hvad hafva de med hvarandra att göra,
hvarför ha de förts samman hit till ett krystadt »helt», hvars
delar göra uppror mot hvarandra?

Lös denna arkitektoniska rebus, den som vill eller kan. Det
har sagts att hvarje paviljongens minsta del hade skäl för sig
och vore betingad af en nödvändighet; detta ha vi så svårt att
fatta, att vi tvärtom inför de flesta detaljer, de krönta
»buen-retiros» eller skyllerkurarne med deras »passereller», loften utmed
sidorna m. m. fråga oss, förgäfves, hvilket deras egentliga raison
d’être är. Vi kunna ej finna annat än tämligen på måfå
sammanparade heterogena element, hvilka bindas af arkitektens alla
lagar och regler tyranniskt trotsande vilja, som håller dem
tillsammans med mekaniska och materiella kraftmedel, medan de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:34:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/chparis/0466.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free