- Project Runeberg -  Paris. Skildringer fra det modern Frankrig /
135

(1899) [MARC] [MARC] Author: Henrik Cavling - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

135

7—800,000 Francs. Saa kolossalt betales den dramatiske
Forfatter, der rammer Øjeblikkets Smag.

Det kunde ogsaa være af Interesse at erfare, hvad Coquelin
tjener paa et Stykke, der næppe havde gjort saa stor Virkning
uden hans mesterlige Udførelse af Hovedrollen. Men for
Skuespilleren er det vanskeligere at opstille en Beregning. Officielt
er Coquelin Direktør for Porte- St.-Martin. I Virkeligheden er
han engageret af Direktørerne Constant og Floury, der foruden
500 Francs pr. Aften udbetaler ham alt, hvad der tages ind
for de 3 første Rækker paa Gulvet, samt 5 pCt. af det
resterende Billetsalg. Naar disse Poster lægges sammen, bliver
Skuespillerens aftenlige Indtægt næppe mindre end Forfatterens.
Ved de statsunderstøttede Scener er Gagerne gennemgaaende
lavere end ved Privatteatrene. Mounet Sully’s aarlige Gage
er 80,000 Francs, medens t. Eks. Baron, den bedste
Operettekomiker, aarligt tjente 100,000 Frans. Den højst gagerede
Skuespillerinde er for Tiden Réjane, der har en aarlig
Mini-mumsgage af 300,000 Francs.

Théåtre-Sarah-Bernharclt (Place du Chåtelet) tilhører Byen
Paris, men den 16. Januar 1899 blev Teatret udlejet til Sarah
Bernhardt. Det er altsaa paa sin egen Scene, at Phædras
store Fremstillerinde nu viser sig i de Paraderoller, Victorien
Sardou har skreven for hende siden 1880, da hun forlod Bacine,
Corneille og Victor Hugo for at blive rejsende Vidunder. De
fremmede Tilskuere, som særlig fylder Teatret, lokkes mindre
af Bepertoiret end af Sarahs verdensberømte Navn. Og endnu
maa man beundre den uhyre Kraft, hvormed hun, snart 60 Aar
gammel, Aften efter Aften bærer en mægtig Rolle over Scenen.
Kameliadamen, der er hendes Yndlingsstykke, har hun
omdigtet efter sit eget Hoved. Duval, Stykkets Elsker, er
maskeret som Dumas fils. Mislykkes et eller andet nyt Stykke for
hende, spiller hun paa ny Kameliadamen, der til Trods for
de utallige Opførelser bestandig trækker fuldt Hus.

Gaité (Square des Arts-et métiers) har eksisteret under sit

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:35:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/chparisdk/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free