- Project Runeberg -  Clas Livijns dramatiska författarskap /
10

(1911) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skapa något verkligt framstående inom denna tids drama.
Addisons Cato, som Voltaire kallade den första förnuftiga
engelska tragedien, beundrades af samtiden, men kan icke
gälla för något mästerverk. Det är otympligt till sin byggnad
och saknar verkligt patetiskt innehåll. Engelsmannen fordrar
instinktivt mera yttre handling och skarpare realistisk
karaktärsteckning än fransmannen, och det är först, då han får
tillfälle att lägga i dagen dessa egenskaper, som hans drama
åter får ett själfständigt lif.

Redan i början af sjuttonhundratalet angreps i
Frank-* rike den pseudoklassiska tragedien, och dessa angrepp
upprepas sedan under hela seklet. En af de första, som
kritiserade de tre enheterna, är La Motte-Houdar; i Diderots
dramatiska uppsatser når denna rörelse sin höjdpunkt och
finner sin klaraste formulering, men praktiskt lyckades det
icke Diderot att skapa en ny form af drama af sådana
egenskaper, att det utträngde det gamla. 1 Frankrike når man
således icke, trots alla försök, till någon afgörande brytning.
Helt naturligt, eftersom detta drama liksom växt upp ur
nationalmedvetandet och genom sin förfinade idealitet, sin
klarhet och koncentration, sin skarpa analys och sin
utsökta diktion ger uttryck åt väsentliga sidor af fransmannens
väsen. Sällan slår ett folk själf sönder den kultur det skapat;
men om det gör det, är det ofta ett tecken på, att dess egen
undergång är nära. Det är först i Tyskland, som alla dessa
anfall mot tidens härskande drama samlas liksom i en
brännpunkt. Lessing slår ned det klassiska dramat, kastar det åt
sidan och bryter väg för ett nytt.

Det är dock hvarken Frankrike eller Tyskland utan
England, som är föregångslandet för dessa experiment.
Redan i början af sjuttonhundratalet spårar man där nya
strömningar, som hafva sina rötter i de djupa politiska och
sociala förändringar, som öriket under de närmast
föregående decennierna undergått. Konungamakten hade
begränsats inom konstitutionella gränser, borgerskapet, hvars
välmåga var i stigande, blef den bestämmande faktorn i
tidens sociala lif. Den gamla hoflitteraturen fann icke någon
lämplig jordmån i den nya tidens anda; litteraturen blef

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:40:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/claslivijn/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free