- Project Runeberg -  Clas Livijns dramatiska författarskap /
26

(1911) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

drama, hvilket uppvisar inflytanden icke blott frän fransk
tragedi (närmast frän Voltaire) utan ocksä frän ”Köpmannen
i London” och Shakespeare. Till kompositionen är det
pseudoklassiskt ; det är tänkt som katastroftragedi, och det
är därför som Wallenberg ur sin källa, bibelns berättelse,
bortskurit badscenen, då domarne söka förföra hjältinnan;
Wallenbergs drama handlar uteslutande om Susannas dom
och upprättelse. Fransk är också diktionen — dramat är
skrifvet på alexandriner —, men ordvalet och uttryckssätten
äro långt djärfvare än som öfverensstämmer med den franska
tragediens upphöjda och värdiga språkton.

Scenanordningen är egendomlig. Skådeplatsen är en sal
i rådhuset med ett fängelse innanför. Handlingen flyttar
emellertid aldrig till fängelset, utan tilldrager sig i salen.
Susanna utkommer dit ifrån fängelset, när någon besöker
henne. ”Ständiga scenförändringar ibland inom samma akt”
förekommer icke i dramat såsom Lamm1 säger. Tvärtom,
det finns endast en scenväxling i hela dramat, nämligen dä
i femte akten fängelset försvinner; man ser i stället ett bål
och en hög stenar, d. v. s. platsen, där Susanna skall afrättas.
Hela denna scenanordning är således irreguliär och hänvisar
direkt eller indirekt till inflytande från renässansdramat.
Anordningen med ett allmänt rum och fängelset kan mycket
väl stamma från Voltaire, hvilken i flera af sina tragedier
har liknande anordningar, så i Tancrède hvarest
scenanordningen säger: ”La scène est à Syracuse, d’abord dans le
palais d’Argire et dans une salle du conseil, ensuite dans
une place publique, sur laquelle cette salle est construite.”
Således salen och den offentliga platsen stöta intill hvarandra
och fordra icke någon scenväxling, utan vi hafva liksom i
medeltidsdramat två lokaliteter vid sidan om hvarandra pä
scenen. Hos Voltaire stammar detta arrangement frän
Shakespeare.

Scenväxllngen i femte akten af Susanna erinrar däremot
osökt om motsvarande scen i ”Köpmannen i London”;
galgen i det senare dramat är endast utbytt mot bålet och
stenhögen i det förra. Mordet på scenen har också sin före-

1 Lamm, M., Lidnerstudier. Samlaren. 1909. Sid. 78.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:40:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/claslivijn/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free