- Project Runeberg -  En sjuttioårings minnen /
I:110

(1908) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 7. Uppfostran och skolgång. Småskolan - 9. Hemlif i början af fyratiotalet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

110 HEMLIF I BÖRJAN AF
FYRATIOTALET

land själf - nappatag med den oförskämde bonddrängen
fick en sådan skuff, att han så när ramlat ned i
sufflörluckan. Ja, i »Eulalie Pontois», ett franskt
bof-stycke, fick han, höljd i en kåpa, med en matkorg
följa fångvaktaren in i Eulalies fängelse och höra
hennes älskare herr Happe, som på grund af en evig
stopp i näsan ej kunde säga m, utan i stället sade b
och i stället för n sade d, förtviflad utropa: »Ölali
- du stulitt - du frördatt? Dej d’ ä’ idte fcöjlitt!»

I öfre Sekunda, således hösten 1842 och våren 1843,
slog detta ut i en okuflig lust att själf - skapa en
teater! Och huru skulle detta gå till? Naturligtvis
en dockteater skulle åstadkommas! Han hade börjat
med skuggspel, som han tillverkade själf och dref
ganska länge; men det kunde ej tillfredsställa. Han
började då fundera, huru han skulle kunna åstadkomma
en scen med dockor. Han fick till sin rådighet en
af-dankad trästol, som fick utgöra stommen. En
tafvelram insattes på ryggstödets plats och
apterades till avant-scen, på hvars baksida ridån
fästes. Denna utstyrdes med målade fransar och en
lyra med lagerkvistar omkring på midten, ritad efter
det förr omtalade lilla förmaksbordet. För allt
detta hade det fordrats knif, såg, hammare, spikar,
färglåda och penslar, som han dels hade förut, dels
fick till sitt förfogande. Så ritades scenen upp
och plats bestämdes för kulisser och fonder. Och nu
började dekorationsmåleriet. Först en skog, med fem
kulisser på hvar sida och ett landskap i fonden,
barnsligt, men skapligt nog. Därpå gjordes ett
rum hvartill användes bitar af tapeter, men dörrar
och fönster målade med gardiner. Möbler funnos i en
leksaksask. Därefter gällde det att få en gata. Då kom
ett oväntadt element med, som han ej haft aning om,
nämligen perspektiv. Det lärde han sig en smula af
genom vännen Erik Norén, landtmätaresonen, som var
en god ritare och lärt sig af sin far att färglägga
med skillnad mellan ljus och skugga och kunde rita

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 19:41:18 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/crnminne/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free