- Project Runeberg -  En sjuttioårings minnen /
II:27

(1908) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. Musikstudier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MUSIKSTUDIER
27

i Leipzig på 1830-talets slut, så att det egentligen
slutade med Beethoven och hans yngre samtida. Men det
var ju i alla händelser en märklig slutpunkt. Minns
han ej utgifvarens namn, så minns han desto hättre
dess innehåll, som upptog vid pass 400 sidor. Där
behandlades i lämpligt stora artiklar musikens teori
och historia på ett klart och intresseväckande sätt
samt omfattande hvad man då visste i ämnet.

Den boken lånades in till grannrummet - och nu började
ett plugg, som icke eftergaf det förut skildrade
arbetet till studentexamen. Men märk väl skillnaden,
som var högst väsentlig, nämligen att detta arbete
var nytt och fritt och kunde bredas ut så långt man
behagade, och det behagade »honom» att ägna nära tre
års studium däråt. Först läste han lexikonet igenom,
nästan från pärm till pärm; sedan började han slå
och slå i det efter en allt mera mognande plan, som
skilde teori och historia från hvarandra, och för
hvardera af dessa hufvudafdelningar fick han ämnen och
tidrymder ordnade efter idéinnehåll och kronologi;
sedan skrefvos för hvarje af dessa stora och små
rubriker, ämneslistor med hänvisning till lexikonet,
och då började det egentliga sammansättandet. Han
företog sig att af dessa spridda underrättelser om
saker och personer sammanskrifva en musiklära och en
musikhistoria endast för sitt eget personliga nöje.

Under ämnets ordnande och omskrifning lärde han sig
först en hel mängd saker, som han under arbetet fick
genomtänka och klargöra. Och när omskrifningen var
fullbordad, hade han två stora volymer »in folio»
ordentligt renskrifna och lättlästa, till hvilka han
under de följande åren tog sin tillflykt, när han
ville precisera ett faktum inom musikteorin eller
med säkerhet angifva ett namn eller ett årtal inom
musikhistorien.

Isynnerhet blef teorin vidlyftig; men så var den också
i originalet med stor grundlighet behandlad. Och dock
togs icke allt med, ty den skrifvande förstod

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:49:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/crnminne/0277.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free