- Project Runeberg -  En sjuttioårings minnen /
II:28

(1908) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. Musikstudier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

28
MUSIKSTUDIER

egentligen icke det ofta grumliga resonemang, som
härflöt från den tyska nyromantiken och mest förekom i
stycken om musikens estetik. Han höll sig förståndigt
nog mera till det faktiska. Inom harmoniläran hade
han det enklaste inne redan »på känn», tonernas
och tonarternas förhållanden kände han genom någon
förtrogenhet med pianoklaviaturen, och de olika sätten
att med tonernas hjälp gifva uttryck åt känslan begrep
han också något så när »von der Natur ab». Men de
olika instrumenternas beskaffenhet och betydelse,
sträng-, blås- och slaginstrumentens sammanställning
i orkestern studerade han, med minnet af hvad han
redan hört, fylld af en nyfikenhet, som om han fått
tag i en trollgubbes häxbok.

Likaså tog han reda på alla de historiska tonsatsernas
namn och natur, som uppfyllde honom med en skälfvande
undran och beundran. Men det underbaraste af allt var
»den dubbla kontrapunkten» och fugan. Han hade ännu
icke hört något af Bach, som hans blifvande hustru
skulle inviga honom i. Men med brinnande raseri
kastade han sig in på ämnet, sådant det i lexikonet
var sammanfattadt, därvid han använde Mozarts »Requeim
aeternam», första fuganumret i mästarens dödsmässa
såsom åskådningsmaterial. Och när han länge och
noga studerat både regler och exempel, begick han
det rysliga dådet, att han - själf knogade ihop en
fullflugen fyrstämmig fuga med »dux» och »comes»,
»subjekt» och »kontrasubjekt», bearbetning i olika
tonarter, förlängning, förkortning, om- och upp-
och ner-vändning, återgång till temat, coda och
plagaliskt slut, med ett ord, alla de fuffens, som
höra till denna form. Men mera därom framdeles!

Men därmed ha vi redan ryckt in på det tredje och
sista stadiet, från åhörandet och de teoretiska
studierna till den praktiska användningen af det
inhämtade, huru det tog sig uttryck i komposition
och exekution. Detta låter nog i hög grad storaktigt,
men kan också in-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 19:41:18 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/crnminne/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free