- Project Runeberg -  En sjuttioårings minnen /
II:255

(1908) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. Paris

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PARIS 255

åtminstone delvis (de tre mellersta akterna) bragt
på scenen i Uppsala.

Det återstår att blott uppräkna öfriga teatrar
och de stycken, han där fick se. På Opera comique
»Regementets dotter» och »Les mousquetaires de la
Reine»; på Théatre italien »Trubaduren»; på Théatre
lyrique »Les dragons de Villars»; på Variétés
»Les danses nationals de la France», ett komiskt
förhärligande af »Le cancan» - de själfsvåldiga
åthäfvorna i all dans, mest i kadriljen. Gancan,
personifierad af en ung aktris, arresteras,
såsom den där fördärfvar sederna och förhöres
inför domstol. Domarn frågar: »Accusé Cancan, quel
est votre profession?» Hon svarar: »Je gigotte!»
(Gigotter betyder, vifta på svansen!). Vidare på samma
teater »La Grande Duchesse», kostlig i åminnelse, af
Offenbach, och af samme man »Le chanson de For-tunio»,
byggd på en visa af Musset, som på ett högst intagande
sätt komponerats af Offenbach. Den har C. R. aldrig
kunnat glömma. Långt in i ålderns dagar har han
fortfarit att sjunga den för universitetskamraterna
i sällskapet »Kulan» i Uppsala, innefatlande de yngre
medlemmarna i kåren.

På Théatre Porte S:t Martin såg han en folkpjäs,
»Grace de Dieu», som då gifvits mer än 400 gånger. Där
framställdes en stackars ung flickas lidanden under en
förföljelse, som hon var utsatt för, och genomgick de
svåraste prof med hjältinnelik ståndaktighet. Pjäsen
varade från kl. 8 till l på natten med långa
mellanakter, då publiken i den väldiga salongen,
pratade och skrek högt, samt åt smörgås och apelsiner
och drack öl, men de sutto tysta som muren, så snart
ridån gick upp, utom vid de tillfällen, då rörelsen
tog sig utbrott i högljudda snyftningar.

En annan sådan folkpjäs var »La prise de Pekin»
(Pekings intagande) med ämne från franska arméens
uppträdande i Kina något år förut - en sensationspjäs
med krigsscener, rytteriattacker, gevärssalfvor,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 19:41:18 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/crnminne/0505.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free