- Project Runeberg -  En sjuttioårings minnen /
II:258

(1908) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. Paris

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

258 PARIS

»Euryanthe» af Weber, därefter Beethovens första
symfoni i C-dur, som han ej hört förr; sedan symfoni
G-dur af Haydn med ett härligt »largo» samt final, som
bisserades, och sist ouverturen till »Den stumma» af
Auber. - Programmet l november inleddes med ouverturen
till »Figaros bröllop», som togs i sitt rätta tempo,
så att den var förbi på fyra minuter. Så kom Beetho
vens F-dur symfoni, som han ej heller hört förut;
sedan Larghetto ur Mozarts kvintett och Haydns symfoni
i D-dur. - Programmet den 24 i samma månad började med
Beethovens storslagna inledning till Göthes »Egmont»,
sedan Mendelssohns A-dur symfoni med det gudomliga
senante religioso, som bisserades, och som förf. ett
år senare skref ord till: »En söndag i Rom». Den slöts
med ouverturen till »Friskytten», som fick ett utmärkt
utförande. Ännu ett program, börjande med Mozarts
Jupiter-symfoni, slöt med Haydns Ess-dur symfoni. En
af de sista gångerna gafs Beethovens stortragiska
ouverture till »Coriolanus» och Mozarts G-moll
symfoni, som i förfis tycke är hans vackraste. I de
saknade programmen förekommo slutligen Beethovens
D-dur, hans A-dur och Eroican. Kan mera begäras?

Ett starkare dop i ädel, god, mästerligt utförd musik
har han aldrig fått, och aldrig kunnat få. Han skulle,
om det ej läte för bålstort, kunna anse det såsom
krönet på sin förut skisserade musikaliska uppfostran,
som han vågar fästa en smula vikt vid, emedan musiken
med sången såsom uttryck, huru dilettantmässig den
än varit, utgjort och ännu på gamla dagar till för
några år sedan utgjorde centrum i hans för öfrigt väl
mycket spridda, »aliquid in omnibus»-begåfning och
i hans verksamhet både som musiker och professor i
estetik. Musiken har utgjort stommen i hans lifslust,
i hans kunskaper, ja, i hans världsåskådning, och för
denna sista generalöfversköljning med klassisk och
romantisk tonkonst af bästa slag hade han de populära
konserterna i Paris att tacka. Hvad som sedan kommit

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 19:41:18 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/crnminne/0508.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free