- Project Runeberg -  Samlade arbeten / 3. Literatur-historiska och blandade arbeten. Första bandet /
23

(1881-1892) Author: Fredrik Cygnæus With: Emil Nervander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

barndom *) fyldes, just varit berättelsen om den svenske
konungens förvillelser, ogerningar och missöden.

Men om Erik XIY:s bild verkeligen föresväfvade
Calde-rons fantasi, då han diktade sin: ,,La vida es sueno", hvi förläde
han ej skådeplatsen för sitt draina dit, der den skulle varit på
sitt rätta ställe: till Sverige? Svaret kan lyda ganska enkelt
och naturligt så: af det skäl, att Calderon ej hade för afsigt att
på scenen framställa konung Erik XIV, utan endast tagit
motivet till sin fantasis fria skapelse ur dennes lif. En annan,
kanske iin mera sannolik orsak tro vi oss dessutom kunna uppgifva.
Sverige var under och efter trettioåriga kriget visserligen
mångenstädes fruktadt; men särdeles älskadt var det ej. åtminstone
ej i de katolska länderna. Men fanns det ett land, der man
hyste ännn mindre ömhet än vanligt för Sverige den tiden, så
var detta intet annat än Calderons fädernesland. Sveriges
öf-vermakt hade ju i allra högsta grad bidragit till att
kompromettera Spaniens alla dyrbaraste intressen och framförallt _ deu
allena saliggörande trons71, som låg alla rättrogne spaniorer så
ömt 0111 hjertat. Calderons stora beundrare och gynnare,
konung Philip IV sjelf, hade ju förglömt sig ända derhän att låta
sin brutala fröjd öfver den store Gustaf Adolfs fall — hvarvid
så godt som hela den öfriga menskligheten stod stum af
deltagande och förfäran — bryta ut i obscena, publika
fröjdebety-gelser. **) Var det väl rådligt, att i en hufvudstad, der man
illustrerat Sveriges störste konung med dylika spektakel, som i
Madrid fallet varit, hembjuda åt det allmänna deltagandet en
annan svensk furstes olycksöden? Calderon hvarken ville eller
kunde framställa prins Sigismund och hans fader låga och oädla.
Men med livad sympatin skulle väl svensk adel i sinnelaget och

*) A los 13 anos empezö å escribir para el teatro, säger de
Oehoa i sin lefnaclsteckning af Don Pedro Calderon de la Barca; se
pag. I i Tesoro del Teatro Espanol.

**) Med Gustaf Adolfs dotter, sedan hon bortkastat sin laders
krona ocli religion, stod deremot konung Philip pä temmeligen
vänskaplig fot. såsom några af Christinas skrifvelser, dem förf. i
Mont-pellier fann bland hennes öfriga skriftvexlingar, utvisa.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:51:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/cygnarb/3/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free