- Project Runeberg -  Samlade arbeten / 5. Literatur-historiska och blandade arbeten. Tredje delen /
252

(1881-1892) Author: Fredrik Cygnæus With: Emil Nervander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

alla de institutioner, som burit konsten i detta land framåt.
Vänligen emottogs lian från alla håll: deras ädle konstälskande
kronprins var den förste, som gaf honom ett uppmuntrande
pris, och detta upplifvade honom till att arbeta med den
honom egna energin. — Der förkofrade han sig, der vann han
vänner och der bröt han sig väg. Det är ett ord, som jag aldrig
glömmer, när jag vid 1866 års exposition hade den äran att
tala vid Hans dåvarande Majestät, konung Carl den XV; då talte
Han med sitt varma hjertas godhet om Ekman. Ekman hade
kommit dit från detta land med sina bästa trumfer, han slog
ut sin vådliga ^Väinämöinen" och sin möjligen ännu vådligare
^Brudbadstuga.’1 Med detta skulle han eröfra Sverige återl
och ban hade äfven så många vänner, som intresserade sig för
honom, att de ville gifva honom ett pris. Det var våra egna
ombud, som finkänsliga verkade derhän, att han icke erhöll ett
sådant. Konungen sade: ulivad hafven I gjort af Ekman? den
tiden han var här, målade lian lika väl som någon annan, men
nu . . . Jag genmälte: udet heter af gammalt, att det är
icke godt för nienniskan att vara allena, och det ser ut, som
om det vore för artisten ännu vådligare iin för andra.71
Konungen smålog mildt. — Det är vi, som haft honom att måla
Wäinämöinen, men Sverige hade gjort honom till hvad han
varit; det hade gifvit honom tillfälle att se sig omkring i den
artistiska verlden, att resa till det land, dit han styrde sin kosa,
detta det mest elastiska land och det mest elastiska folk. som
verlden har haft sedan grekernes tid, till Frankrike. Frankrike
låg i en massa af ruiner — Napoleons verldsvälde var
stör-tadt, man släpade genom restaurationen gamla ruiner, men
genom detta arbetade en lifskraft med oerhörd energi, oerhörd
framgång. En sådan representation af artister, som Frankrike
då hade — och icke endast i den artistiska verlden, men
äfven i poesin och literaturen — fanns det icke, och Ekman
hade den utmärkta äran att råka under vården af en af de
allra bäste af detta energiska slägte, som växte upp på ruinerna
af verldsväldet, och hvilkas mod hade pröfvats så hårdt, men
derigenom utvecklats med en sådan kraft, som äfven åter-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:51:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/cygnarb/5/0262.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free