- Project Runeberg -  Samlade arbeten / 6. Literatur-historiska och blandade arbeten. Fjerde delen /
8

(1881-1892) Author: Fredrik Cygnæus With: Emil Nervander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hennes själ önskan, ja, nästan visshet att en dag kunna täfla
med en Malibran, Pasta och alla de andra den italienska
sängens drottningar om priset för mensklighetens tjusning. Men
en helt obetydlig omständighet tillintetgjorde, troligen för alltid,
hennes längtan och hopp att på scenen få i klangfulla toner
utmynta hela rikedomen af sitt inres Kalifornien. Hvarthän
hon än vände sig, funno teaterdirektörerne hennes figur för
litet målfvllig att kunna göra anspråk på scenens ära. Under
uttryck af medömkan deröfver, att hennes yttre så föga
motsvarade storheten af hennes inre gåfvor, kasserades den arma
öfver allt. Och med förtviflan i hågen öfver olyckan att se hela
sitt lifs ädla ändamål förfeladt, drog hon bort från konsternas
eviga stad till en landsort, der endast naturen, mindre hård och
frånstötande än menniskorna, genljöd af hennes sång utan att
finna i sångerskans trånväxta yttre menniska ett ohjelpligt
hinder för framläggande i dagen af hennes rika själ.

Författaren har aldrig varit vitne till ett öde, som tyckts
honom mera tragiskt än denna unga sångerskas, hvars artistiska
bana befanns af yttre omständigheter stängd, redan innan hon
egenteligen kunnat beträda densamma. Och när helst han å
ena sidan besinnar, huru rika anlag för dramatisk produktion
måste förefinnas inom ett folk, hvars första försök åt detta håll
redan framträdde med Kullervo-diktens gigantiska skaplynne,
men å den andra tänker derpå, att ej ens det allra obetydligaste
stycke, författadt för scenen, kan utleta några infödda, enkom
för den dramatiska konsten utbildade organer, af hvilka den
finske skaldens tankar och känslor skulle, fullt senterade,
öfver-sättas genom dramatisk aktion och ledas ur den diktandes hjerta
i åskådarenes — när författaren betänker allt detta, framstå
lifligare än någonsin den stackars italienska sångerskans
tragiska drag för hans minne. Samma tröstlösa kontrast mellan
själens kraf och de yttre omständigheter, af hvilka dettas
verkställighet berodde, som stängde sångens tempel för signorinan,
beröfvar ju äfven den finske dramatiske skalden all möjlighet
att finna det enda fullt lämpliga medium, genom livilket
gestalterna, bildade i hans fantasi, kunde öfverflyttas till deras rätta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:52:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/cygnarb/6/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free