- Project Runeberg -  Samlade arbeten / 6. Literatur-historiska och blandade arbeten. Fjerde delen /
27

(1881-1892) Author: Fredrik Cygnæus With: Emil Nervander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Blott en enda af Palais Royals gallerier sträcker sig der
såsom skiljomur mellan Théâtre Français, hvarest allt det
förträffligaste, den franska produktionsförmågan i alla tider åstadkommit,
funnit sin tillflyktsort, och Théâtre Montpensier*!, som öppnat sig
till asyl för det frivolaste och mest burleska, som någonsin raglat
ur en hvimmelkantig menniskohjerna. På Odéons tiljor mötas
stundom extremerna af det sublimaste i dramatisk väg och det
burschikosaste, inom en ännu trängre terräng, ålen samma
tiljor hafva ock i senare tid varit skådeplatsen för den ädla
protest, Frankrikes Runeberg, Ponsard och hans vänner, genom sina
antikt enkla, men likväl djupt poetiska skaldeverk ingifvit emot
den dramatiska konstens dégradation eller dess vilda excesser.

Af denna kraftfulla och storartade reaktion, till förmån
för den profanerade konstens helgd, har åtminstone omedelbart
föga annat än ett doft sorl ännu blifvit spordt i norden; men
desto större känning har man här haft af den fransyska
scenens extravaganser i alla dessas brokiga skiftningar — såsom
af alla de verkningar, en hafvets djup upprörande storm
åstadkommer, endast dånet och den mångfärgade fradgan hinner till
sanden af en aflägsen strand. Dock äfven spillrorna af det,
som brutits sönder, få ej förglömmas; också de fordra en plats
derpå, kvilken ingen kan dem förneka.

Om något land varit hotadt med en öfversvämning af allt det
lättfärdigaste, grofkornigaste, vidunderligaste, som gjort oväsende
på de franska teatrarne, så är det väl vårt. Såsom urladdare
af den öfver Europas sceniska horisont predominerande dramatiken
hafva ju oftast ibland oss uppträdt lätta trupper, hvilkas
bestämmelse nästan varit att intaga en oppositionell ställning till
all högre konst. Gustaf III:s skapelse, Stockholms förnämsta
teater, fortfar allt ännu att trogen sin ursprungliga syftning
förfäkta den sceniska konstens högsta intressen; och understödd
af staten har den hittills förstått att åtminstone till någon del

* Så hette denna teater ända till den splitternyaste
republikens tider. DA. ändrades dess namn med ett par bokstäfver. för att
den ej skulle påminna om det — för ögonblicket — för alltid
förgångna. (För:s anm. år 1S53.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:52:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/cygnarb/6/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free