- Project Runeberg -  Om vilkoren för möjligheten af praktisk philosophi /
57

(1855) [MARC] Author: Carl Yngve Sahlin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

val, hvilket dock skiljer sig från lycksaligheten derigenom, att
det alltid måste vara förenligt med moraliteten. Men då
af-sigten icke ar riktad på hela handlingens innehåll utan blott
på det väsendtliga, så återstår att afgöra hvad detta är, och
likaså blifver det nödvändigt att bestämma, hvad subjektets
väl är. Det måste nemligen såsom tillhörande ett visst
subjekt vara ett visst bestämdt. Nödvändigheten att afgöra,
hvad det väsendtliga i handlingen är, visar sig deraf, att
handlingen från en viss sida betraktad kan visa sig vara god,
men det oaktadt till sitt väsende vara ond, och derigenom
handlingens förmenta väsende råka i strid mot hennes
verkliga Sin enhet och sanning hafva nu dessa särskilda
bestämningar i den allmänna i och för sig goda viljans innehåll,
och det i och för sig goda ar således verldens ändamål. Det
blifver då subjektets pligt att, såvida det har insigt i det
goda, äfven hafva för afsigt att frambringa det. Subjektet
och objektet skola således stå i ett visst förhållande till
hvarandra, och i detta förhållande är det objektet, som skall vara
det bestämmande. Men objektet sjeltt är icke fullständigt
bestämdt, och den fria viljan kan således icke i alla fall deri
hafva sin bestämningsgrund, ooh då i följd af objektets
obestämdhet en strid mellan olika pligter uppstår, så fordras,
att objektet sjelft skall lösa denna. Vidare fordras
öfverens-stämmelse mellan subjektets eget väl och det goda såsom
allmänt, och subjektet kan i följd af sin frihet vid inträffande
strid mellan båda sätta det i och för sig goda såsom ett
sär-skildt moment jemte andra, hvarigenom det goda blifver
tillfälligt, och subjektet likaväl kan välja det onda som det goda.
Äfven i afseende på den yttre verkligheten fordras att det
goda i henne skall förverkligas, och att det goda subjektet
der skall vinna tillfredsställelse för sina intressen, det onda
deremot icke. Men då det i alla dessa hänseenden stadnar vid
blotta fordran, och hon såsom blott fordran uttrycker den
motsägelsen, att den sanna verkligheten icke är, så ligger i
fasthållandet af denna fordran andens fullkomliga återgång inom sig
sjelf. Anden har genom denna återgång inom sig satt sig*
såsom det på sig sjelf vissa sjelfmedvetandet, hvilket vet sig
sjelf vara sin egen bestämningsgrund, och för hvilket godt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:53:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/cysprphil/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free