- Project Runeberg -  Om vilkoren för möjligheten af praktisk philosophi /
100

(1855) [MARC] Author: Carl Yngve Sahlin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

blott i siU slag oandlig och i$ke ahsohtf, oändlig. Det andliga
blifver då alltings väsende och enhet och eger följaktligen
varaktighet eller är enligt Spinozas uttryckssätt alltings
essen-tia. Denna bestämning kan utan tvekan tillerkännas det
andliga, och vissheten derom är redan uttalad i Cartesii: cogita
ergo sum, samt ytterligare stärkt genom det sätt, hvarp$
^ichte uppvisade det rena jaget vara i och genom sig sjelft.
Deremot synes det icke vara lika lätt att tillägga del andliga
fullständig verklighet, det vill enligt Spinoza säga att visa det
andliga vara sådant, att dess fullständiga verklighet
omedelbart följer ur dess varaktighet (id, cujus essentia involvil
existentiam), eller med andra ord ett sådant, som icke kau

vara, enhet i mångfald. Att det andliga af Spinoza erkännes

såsom et( sådan^ U? klärt, då han antager den oändliga
tanken enligt sin natur vara enhet och immanent orsak eller sig
sjelf likt väsende i alla de eviga idéerna. Förklara detta
kunde emellertid icke Spinozq, emedan han, såsom vi förut
visat, utgipk från ett ofullständigt begrepp om
orsaksförhållandet. Deremot har Plato mot Eleaterna visat, att ingen ren
enhet, det vill säga intet bestämningslöst väsende kan finnas,
då det redan genom att vara ett har två bestämningar
nem-ligen vara oob enhet. Vidare har Leibnitz visat, att <Jefe
andliga till sitt väsende är förnimmande, hvilket det icke kan

vara utan att förninxma något, det vill säga vara verkligt på
ett visst sätt eller i en viss bestämd förnimmelse hafva sin
verklighet. Ytterligare har Fichte visat att sjelfmedvetandet
icke kan vara verkligt såsom enhet ut$n alt hafva bestämningar,
och han har derjemte med nödvändighet drifvits till
erkännande, att sjelfmedvetandets fullkomliga verklighet skulle bestå
\ dess fullständiga bestämdhet. Slutligen har Hegel visat,
9tt icke det rent bestämningslösa, utan endast det bestämda
är andligt, och att det andliga måste tänkas såsom enhet i
en mångfald af ideella bestämningar och den oändlige anden
såsom fullständig enhet af alla sådana bestämningar. Det
torde häraf vara klart, att det andliga icke kan ega
varaktighet utan att ega verklighet, eller att det icke kan vara
fnhet utan, att vara enhet i mångfald. Att det å andra
si-icke kan vara verkligt utan varaktighet följer sf vexlin-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:53:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/cysprphil/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free